FAST

Chińczycy rozpoczęli budowę największego na świecie radioteleskopu o średnicy czaszy równej 500 metrów.

Five-hundred-meter Aperture Spherical Radio Telescope (w skrócie FAST) będzie się mieścił w dolinie między wzgórzami na południowym zachodzie prowincji Guizhou.

Technicy rozpoczęli własnie montaż 4 450 trójkątknych paneli z których składa się teleskop, podała agencja informacyjna Xinhua.

FAST będzie największym na świecie radioteleskopem o jednej czaszy bijąc w tym względzie dotychczasowo największe Obserwatorium Arecibo w Portoryko (średnica 305 metrów).

Od lat chińscy naukowcy musieli polegać na „wtórnych” danych zebranych przez inne obserwatoria, a nowy teleskop „znacznie zwiększy” zdolności kraju do obserwacji przestrzeni kosmicznej.

„Dzięki takiemu teleskopowmi możemy wychwytywać słabsze i odleglejsze sygnały radiowe,” mówi Wu Xiangping, dyrektor generalny Chińskiego Towarzystwa Astronomicznego. „Z pewnością wspomoże nas w poszukiwaniu inteligentnego życia poza naszą galaktyką oraz w badaniu początków wszechświata.”

Pekin aktualnie przyspiesza swój warty wiele miliardów dolorów program badań kosmicznych, który uważa za symbol postępu kraju. Plany obejmują stworzenie stałej stacji orbitalnej do 2020 roku oraz z czasem wysłanie człowieka na Księżyc.

Czasza teleskopu o obwodzie 1600 metrów umieszczona zostanie w odległości min. 5km od najbliższej miejscowości co zapewni odpowiednią ciszę do nasłuchiwania sygnałów Wszechświata.

Budowa teleskopu rozpoczęła się w marcu 2011 roku i jej zakończenie planowane jest na koniec przyszłego roku.

Źródło: xinhua