1-globallyuniq

Naukowcy z University of Gothenburg odnaleźli ślady dwóch potężnych uderzeń meteorytów w szwedzkiej Jämtland. Podwójne uderzenie w Ziemię miało miejsce około 460 milionów lat temu. Kratery nie są sobie równe: jeden z nich ma średnicę ponad 7 kilometrów, a średnica drugiego jest dziesięciokrotnie mniejsza.

„Oba meteoryty spadły na Ziemię w tym samym czasie, około 458 milionów lat temu,” mówi Erik Sturkell, profesor geofizyki z University of Gothenburg.

Erik Sturkell i jego zespół badawczy zlokalizował jeden z kraterów 20 kilometrów na południe od Östersund w miejscowości Brunsflo. To ogromny krater o średnicy 7.5 kilometrów. W odległości 16 kilometrów od niego leży drugi krater o średnicy około 700 metrów.

Oba meteoryty, które uderzyły w Ziemię 458 milionów lat temu nie były jedynymi w tym okresie.

„Około 470 milionów lat temu w Pasie Planetoid między orbitami Marsa i Jowisza doszło do zderzenia dwóch dużych planetoid. Wiele z fragmentów powstałych w skutek tego zdarzenia zostało wybitych z pierwotnych orbit. Wiele z nich trafiło w Ziemię i stworzyło kratery, takie jak te odkryte w Brunsflo,”  mówi Erik Sturkell.

Należy pamiętać, że ten region wtedy znajdował się pod wodą. Co więcej w miejscu uderzenia zbiornik wodny miał głębokość 500 metrów. Podwójne kratery to bardzo rzadkie znalezisko.

„Informacje zdobyte podczas odwiertów wskazują na obecność identycznych sekwencji w obu kraterach, a osad powyżej charakteryzuje ten sam wiek,” mówi Erik Sturkell.

W momencie uderzenia woda została rozepchnięta na boki i przez około 100 sekund te ogromne leje były całkowicie suche.