Comet_on_10_December_2015_from_OSIRIS_narrow-angle_camera_highlight_mob.jpg

Zespół inżynierów analizujących dane za kamery OSIRIS na pokładzie sondy Rosetta uruchomił nową stronę internetową, na której przedstawia najnowsze zdjęcia z komety 67P/Czuriumow-Gerasimienko.

Zdjęcia wysokiej rozdzielczości wykonane w trybie wąsko- oraz szerokokątnym przedstawiają kometę na zdjęciach aktualizowanych niemal na bieżąco.

Zdjęcia będą publikowane na stworzonej do tego stronie, jednak można także dopisać swojego maila do listy mailingowej i otrzymywać zdjęcia tą dogą.

Częstotliwość publikowania zdjęć będzie zależała od natłoku badań naukowych, które sonda będzie przeprowadzać oraz od obserwacji instrumentem OSIRIS w danym dniu.

Przyjmuje się, że będzie się pojawiało przynajmniej jedno zdjęcie w tygodniu, ale częstotliwość może wzrosnąć do jednego zdjęcia dziennie.

„Po przejściu przez peryhelium i oddaleniu od jądra komety, powróciliśmy w jego pobliże – na wysokość około 100 km – dzięki temu możemy znów widzieć to co widzieliśmy gdy sonda dotarła do komety 6 sierpnia 2014 roku,” mówi Holger Sierks, główny naukowiec zespołu kamery OSIRIS z Max Planck Institute for Solar System Research w Getyndze (Niemcy).

„Chcielibyśmy dzielić się naszymi zdjęciami ze społecznością astronomiczną i całą opinią publiczną niemal w czasie rzeczywistym podczas podejścia i ewentualnego opadania w kierunku powierzchni komety.”

Zdjęcia będą publikowane przez robotyczny system w formacie JPG po uprzedniej selekcji wykonanej przez naukowców OSIRIS. Do każdego zdjęcia dołączone będą tzw. metadane obejmujące czas, datę, odległość do komety i Słońca oraz rozdzielczość zdjęcia.

Odwiedź stronę pod adresem https://planetgate.mps.mpg.de:8114/Image_of_the_Day/public/