scientistsst

W piątek naukowcy zaprzestali prób skontaktowania się z lądownikiem Philae milcząco podróżującym na powierzchni jądra komety. Tym samym zakończony został ważny etap misji Rosetta.

„Pora pożegnać sież Philae,” ogłosiło German Aerospace Center DLR, „nie będziemy już wysyłać żadnych komend w stronę lądownika.”

Nowy dom lądownika Philae – jądro komety 67P z ogromną prędkością oddala się od Słońca i jego promieni, które mogły doładowywać jego baterie. Aktualnie „praktycznie nie ma już szans na uzyskanie jakiegokolwiek sygnału z lądownika,” powiedział agencji AFP menedżer projektu Stephan Ulamec.

Najprawdopodobniej panele słoneczne lądownika zostały pokryte pyłem emitowanym przez kometę w niefortunnym miejscu lądowania na powierzchni komety 67P/Czurumow-Gerasimienko.

Sonda Rosetta krążąca wokół jądra komety będzie prowadziła nasłuch jeszcze przez miesiąc lub dwa – do momentu, kiedy będzie musiała rozpocząć oszczędzanie energii.

Jednak Ulamec podkreśla: „szczerze i realistycznie mówiąc: Naprawdę prawdopodobieństwo usłyszenia czegokolwiek jest wyjątkowo małe.”

Przygody lądownika wielkości pralki przez kilka miesięcy przykuwały do ekranów tysiące widzów, zarówno naukowców jak i dzieci, które śledziły każdy krok małego lądownika i wstrzymywały oddech kiedy ten przestawał się odzywać.

Philae wylądował na powierzchni komety 12 listopada 2014 roku po 10-letniej odysei podczas której przemierzył na pokładzie sondy Rosetta ponad 6.5 miliarda kilometrów w przestrzeni kosmicznej.

Umieszczenie sondy na powierzchni 67P było przełomowym momentem misji, której głównym celem było zbadanie komety w poszukiwaniu odpowiedzi o początki powstawania Układu Słonecznego.

W kolejnych miesiącach sonda Rosetta przynosiła wiele istotnych odkryć, a nawet emocji gdy lądownik Philae milkł na długie okresy po to, aby nagle nieoczekiwanie z powrotem zadzwonić do domu.

W ramach misji edukacyjnej lądownik „tweetował” o swoich przygodach oraz pojawiał się w rysunkowych produkcjach gdzie w kasku i ciężkich butach dzielnie badał nieznany nowy ląd.

philae_wakes_up_0

Po raz ostatni lądownik Philae kontaktował się z sondą 9 lipca 2015 roku gdy sonda zbliżała się do peryhelium swojej orbity, które osiągnęła 13 sierpnia.

Aktualnie sonda znajduje się jakieś 350 milionów kilometrów od Słońca, zdecydowanie w rejonie zbyt odległym i zbyt zimnym, aby lądownik miał szansę na doładowanie baterii i kontakt z sondą.