Wizja artystyczna potencjalnie przyjaznej dla życia planety Gliese 832c, na tle mgławicy. Źródło: PHL @ UPR Arecibo, NASA Hubble, Stellarium

Planeta podobna do Ziemi może skrywać się w układzie planetarnym oddalonym od nas zaledwie o 16 lat świetlnych. Gwiazda skatalogowana jako Gliese 832 została niedawno przebadana przez zespół astronomów poszukujących dodatkowych egzoplanet, które mogą znajdować się między dwoma dotychczas znanymi planetami w tym układzie planetarnym. Artykuł opisujący szczegóły odkrycia został opublikowany 15 kwietnia br. w periodyku arXiv.

Gliese 832 to czerwony karzeł charakteryzujący się masą i promieniem o połowę mniejszym od Ziemi, Słońca. Wokół tej gwiazdy krąży olbrzymia planeta podobna do Jowisza o oznaczeniu Gliese 832b oraz planeta o masie superziemi – Gliese 832c. Gazowy olbrzym o masie równej 0.64 masy Jowisza krąży wokół gwiazdy w odległości 3.53 AU, podczas gdy druga z planet, prawdopodobnie skalista i o masie około 5 mas Ziemi, znajduje się bardzo blisko swojej gwiazdy macierzystej – w odległości zaledwie 0.16 AU.

Teraz zespół astronomów pracujący pod kierownictwem Sumana Satyala z University of Texas w Arlington ponownie przeanalizował dostępne dane dotyczące tego pobliskiego układu planetarnego w nadziei odkrycia kolejnych egzoplanet, które mogą krążyć w olbrzymiej przestrzeni między orbitami dwóch znanych planet. Naukowcy przeprowadzili symulacje numeryczne, które miały na celu sprawdzenie możliwości istnienia innych ciał niebieskich krążących wokół czerwonego karła.

Gliese 832b oraz Gliese 832c zostały odkryte za pomocą techniki prędkości radialnych pozwalającej na określenie parametrów orbity za pomocą metody najlepszego dopasowania. Tak uzyskane parametry zostały wykorzystane jako warunki początkowe w symulacjach.

Obliczenia przeprowadzone przez zespół pozwoliły na odkrycie dodatkowej planety podobnej do Ziemi charakteryzującej się dynamicznie stabilną konfiguracją, przebywającej w zakresie odległości od 0.25 AU do 2 AU od gwiazdy. Zgodnie z wynikami pomiarów masa tej planety typu ziemskiego jest większa od masy Ziemi – od 1 do 15 mas Ziemi.

„Dla środkowej planety udało nam się uzyskać kilka krzywych prędkości radialnej dla różnych mas i odległości,” zauważają naukowcy.

Dla przykładu, jeżeli planeta znajduje się ok. 1 AU od gwiazdy, górny limit jej masy to 10 mas Ziemi – stąd planeta generuje sygnał prędkości radialnej rzędu 1.4 m/s. Planeta o masie Ziemi w tym samym miejscu odpowiadałaby za sygnał zaledwie 0,14 m/s – dużo mniejszy.

Naukowcy podkreślają, że głównym celem ich badań jest nakreślenie obserwatorom czego i gdzie powinni szukać przyglądając się temu układowi. Jednak aby potwierdzić obecność nowych planet w układzie planetarnym Gliese 832 niezbędne są dalsze obserwacje prędkości radialnych, obserwacje tranzytów i bezpośrednie obrazowanie układu.

Źródło: physorg