NGC 4111, Źródło: NASA

Elegancja i prostota NGC 4111, galaktyki widzianej na powyższym zdjęciu wykonanym za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, skrywa dużo bardziej gwałtowną historię niż  mogłoby się wydawać. NGC 4111 to galaktyka soczewkowa znajdująca się około 50 milionów lat świetlnych od nas w Gwiazdozbiorze Psów Gończych (Canes Venatici).

Galaktyki soczewkowe stanowią pośrednie ogniwo pomiędzy galaktykami eliptycznymi i spiralnymi. Znajdują się w nich głównie stare gwiazdy, tak jak w eliptycznych, ale charakteryzują się dyskiem tak jak spiralne. Niemniej jednak w tym miejscu podobieństwa się kończą: galaktyki soczewkowe odróżniają się od eliptycznych występowaniem zgrubienia centralnego i cienkiego dysku; od galaktyk spiralnych natomiast odróżnia je bardzo mała ilość gazu i pyłu i brak ramion charakterystycznych dla galaktyk spiralnych. Powyższe zdjęcie przedstawia dysk NGC 4111 od strony krawędzi – dlatego z naszego punktu widzenia obserwujemy ją jako cienkie pasmo światła na niebie.

Na pierwszy rzut oka NGC 4111 wygląda jak przeciętna, spokojna galaktyka. Dostrzegamy jednak nietypowe cechy, które wskazują, że nie zawsze było to tak spokojne miejsce. Przez sam środek galaktyki pod kątem prostym do płaszczyzny dysku przebiegają liczne włókna podświetlone przez jasne jądro galaktyki.  Owe ciemne włókna składają się z pyłu, a astronomowie uważają, że związane są one z pierścieniem materii otaczającym jądro galaktyki. Z uwagi na fakt, że pierścień ten nie znajduje się w płaszczyźnie galaktyki,, możliwe, ze ów pierścień gazu i pyłu jest jedynie pozostałością po mniejszej galaktyce, która została wchłonięta przez NGC 4111 dawno temu.