Spiralny płatek śniegu

Wraz z galaktykami nieregularnymi, galaktyki spiralne odpowiadają za około 60 procent galaktyk w lokalnym Wszechświecie. Niemniej jednak mimo ich przewagi, każda galaktyka spiralna jest unikalna – niczym płatki śniegu, każdy jest inny. Widać to wyraźnie na przykładzie powyższej, niesamowitej galaktyki spiralnej NGC 6814, której jasne jądro i spektakularne ramiona z wplecioną delikatną siecią ciemnych włókien pyłu zarejestrowało zwierciadło Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

NGC 6814 posiada ekstremalnie jasne jądro, co jest cechą charakterystyczną galaktyki Seyferta. Tego typu galaktyki posiadają bardzo aktywny obszar centralny, który może emitować silne rozbłyski promieniowania. Jasne serce NGC 6814 jest bardzo zmiennym źródłem promieniowania rentgenowskiego, w związku z czym naukowcy podejrzewają, że w jego środku znajduje się supermasywna czarna dziura o masie około 18 milionów mas Słońca.

Ze względu na fakt, że NGC 6814 jest bardzo aktywną galaktyką, jej ramiona spiralne usiane są obszarami zjonizowanego gazu. W tych olbrzymich obłokach gazowych stosunkowo niedawno doszło do intensywnego wzrostu tempa powstawania nowych jasnych, gorących, niebieskich gwiazd, które widoczne są na powyższym zdjęciu w całej galaktyce.

Źródło: ESA/Hubble & NASA /J. Schmidt