Ganimedes w pełnej glorii

ganymede_vgr1_global_render_final_p_8b_caption

KLIKNIJ ABY OTWORZYĆ W PEŁNYM ROZMIARZE. Źródło: Bjorn Jónsson

To chyba największa globalna mozaika Ganimedesa – składa się z 17 klatek. Źródłowe zdjęcia zostały wykonane przez sondę Voyager 1 w dniu 5 marca 1979 roku w ciągu 2 godzin. Podczas tych dwóch godzin odległość Voyager-Ganimedes zmalała z 305 000 do 180 000 kilometrów. Oryginalne zdjęcia powyżej zostały przedstawione w projekcji cylindrycznej. Zostały one wykonane w filtrach GBV lub OBV, a następnie na ich podstawie powstał syntentyczny obraz RGB przedstawiający księżyc w prawdziwych barwach.

Dużym problemem przy tworzeniu tej mozaiki był fakt, że niektóre zdjęcia źródłowe były rozmazane. Powodem było intensywne promieniowanie magnetosfery Jowisza, które wpłynęło na komputer i zegar sondy Voyager 1.  Z tego też powodu niektóre zdjęcia były wykonywane gdy platforma skanująca instrumentu wciąż była w ruchu. Na szczęście dekonwolucja pozwoliła na częściowe wyostrzenie zdjęć.

Źródło: Unmannedspaceflight

Radek Kosarzycki

Popularyzator astronomii. Kulturalny cham. Od 2015 r. codziennie pisze i mówi o kosmosie na Pulsie Kosmosu. Od 2020 r. pisze o kosmosie także na najlepszym polskim portalu technologicznym Spider's Web.