Gromada galaktyk
Gromada galaktyk J1149.5+2223

Niemal tak głębokie jak Ultragłębokie Pole Hubble’a, które zawiera około 10 000 galaktyk, powyższe zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a odkrywa przed nami tysiące barwnych galaktyk w Gwiazdozbiorze Lwa. To niesamowite okno na wczesny Wszechświat zostało wykonane w ramach kampanii Frontier Fields, której celem jest badanie gromad galaktyk dużo dokładniej niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki temu możliwe jest badanie najodleglejszych galaktyk we Wszechświecie.

Czym jest gromada galaktyk?

Gromady galaktyk są bardzo masywne. Mogą niesamowicie wpływać na swoje otoczenie, ich grawitacja zakrzywia, ugina i wzmacnia światło obiektów jeszcze odleglejszych. To zjawisko, znane jako soczewkowanie grawitacyjne, umożliwia astronomom dostrzeżenie galaktyk, które bez niego były by zbyt ciemne do obserwacji.

MACS J1149.5+2223 to gromada galaktyk znajdująca się około pięciu miliardów lat świetlnych od Ziemi. W 2012 roku pomogła ona astronomom w odkryciu jednej z najodleglejszych galaktyk kiedykolwiek odkrytych. Światło z młodej galaktyki, powiększone piętnastokrotnie przez gromadę galaktyk, zostało wyemitowane gdy Wszechświat miał zaledwie 500 milionów lat – niecałe 3,6 % aktualnego wieku!

W 2014 i 2015 roku, gromada galaktyk MACS J1149.5+2223 obserwowana była w ramach kampanii obserwacyjnej Frontier Fields. Podczas gdy jedna z kamer Hubble’a obserwowała samą gromadę galaktyk, inna jednocześnie wykonywała niezwykłe zdjęcie zwykłego obszaru nieba- to zdjęcie widzicie powyżej. Takie równoległe pola pozwalają astronomom zrozumieć jak Wszechświat wygląda w różnych rejonach nieba.