Krater Occator, dom tajemniczych jasnych kropek na powierzchni Ceres. Źródło: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Najjaśniejszy obszar Ceres wyróżnia się na ciemnawej, silnie pokrytej kraterami powierzchni Ceres przedstawionej na nowym dramatycznym ujęciu wykonanym za pomocą sondy Dawn. Sonda Dawn wykonała powyższe zdjęcie 16 października br., ze swojej piątej orbity naukowej, z której Słońce widziane jest pod innym kątem niż podczas poprzednich orbit. Podczas wykonywania tego zdjęcia sonda Dawn znajdowała się 1480 kilometrów nad powierzchnią Ceres – na wysokości, którą sonda osiągnęła na początku października.

Krater Occator wraz ze swoim jasnym centralnym obszarem oraz pozostałymi, nieco mniej jasnymi punktami wyróżnia się blisko krawędzi Ceres. Przy 92 kilometrach średnicy i 4 kilometrach głębokości Occator charakteryzuje się oznakami niedawnej aktywności geologicznej. Najnowsze badania wskazują, że jasna materia w centrum krateru składa się z soli pozostałej po wypływie, zamarznięciu i sublimacji silnie zasolonej podpowierzchniowej cieczy.

Uderzenie, które doprowadziło do powstania krateru miliony lat temu wyrzuciło materię, która opadła na obszar otaczający krater i spowodowało wyniesienie na powierzchnie zasolonej cieczy.

„Powyższe zdjęcie przedstawia piękno lotu nad tym fascynującym, unikalnym światem, do którego jako pierwsza dotarła sonda Dawn,” mówi Marc Rayman, główny inżynier i dyrektor misji Dawn z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie.

Zdjęcie Ceres przedstawiające obiekt w barwach, które zarejestrowałoby ludzkie oko. Źródło: NASA/JPL-Caltech

Naukowcy z zespołu misji opublikowali także powyższe zdjęcie Ceres przybliżające barwy Ceres jakie można byłoby zobaczyć ludzkim okiem. To zdjęcie, stworzone przez specjalistów z DLR w Berlinie jest mozaiką zdjęć wykonanych z pierwszej orbity naukowej sondy Dawn w 2015 roku za pomocą czerwonego, zielonego i niebieskiego filtru. Barwy zostały obliczone w oparciu o to jak Ceres odbija różne długości fali elektromagnetycznych.

Sonda Dawn wykonała dziesiątki tysięcy zdjęć i zebrała mnóstwo innych informacji odkąd dotarła do Ceres 6 marca 2015 roku. Po ponad ośmiu miesiącach spędzonych na badaniu Ceres z wysokości ok. 385 km, Dawn rozpoczęła zwiększanie wysokości w sierpniu br. W październiku znajdując się na wysokości 1480 km sonda przesłała na Ziemię kolejne zdjęcia i cenne informacje o swoim obiekcie docelowym.

4. listopada sonda Dawn rozpoczęła podróż na swoją szóstą orbitę naukową na wysokości 7200 kilometrów nad powierzchnią Ceres. Powinna tam dotrzeć na początku grudnia br.

Jednym z celów szóstej orbity naukowej jest poprawienie precyzji wcześniej wykonywanych pomiarów. Zainstalowany na pokładzie sondy spektrometr promieniowania gamma i neutronów, który badał skład chemiczny powierzchni Ceres, spróbuje scharakteryzować promienie kosmiczne niezwiązane z Ceres. To pozwoli naukowcom odjąć „szum” od sygnału pochodzącego od Ceres.