edu_juno_mission_jupiter

W nadchodzącą niedzielę, 11 grudnia o godzinie 18:04 naszego czasu sonda Juno po raz trzeci przeleci bardzo blisko Jowisza.

W momencie największego zbliżenia do Jowisza (zwanego peryjowium), sonda Juno znajdzie się około 4150 kilometrów nad szczytami chmur tego gazowego olbrzyma. W tym punkcie sonda będzie poruszała się z prędkością 57.8 kilometrów na sekundę względem planety. Podczas przelotu siedem z ośmiu instrumentów naukowych będzie intensywnie zbierało dane naukowe.

„Będzie to pierwszy przelot w pobliżu Jowisza, podczas którego planujemy wykorzystać wszelkie moce sondy Juno do badania struktury wewnętrznej Jowisza poprzez badanie jego pola grawitacyjnego,” mówi Scott Bolton, główny badacz misji Juno z Southwest Research Institute w San Antonio. „Niecierpliwie czekamy na informacje, które odkryje przed nami grawitacja Jowisza.”

Menedżerowie misji zdecydowali się nie zbierać tym razem danych za pomocą instrumentu JIRAM (Jovian Infrared Auroral Mapper), aby zespół mógł zakończyć aktualizację oprogramowania sondy analizującego dane naukowe z JIRAM. Zgodnie z planem aktualizacja oprogramowania powinna być gotowa przed kolejnym peryjowium (PJ4) 2 lutego 2017 roku.

Zespół misji wciąż rozważa różne opcje co do modyfikacji okresu orbity sondy Juno. Aktualnie sonda Juno okrąża Jowisza w czasie 53,4 dni. Pierwotne plany zakładały wykonanie manewru korekty orbity w dniu 19 października. Efektem manewru miało być skrócenie okresu orbitalnego do 14 dni. Badacze jednak zdecydowali odłożyć manewr w celu wykonania dodatkowych testów zestawu zaworów stanowiących element systemów paliwowych sondy.

„Mamy prawidłowo działającą sondę, która idealnie realizuje swoją misję,” mówi Rick Nybakken, menedżer projektu Juno z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie. „Nie chcielibyśmy dokładać sobie niepotrzebnego ryzyka, dlatego postępujemy bardzo ostrożnie.”

Sonda Juno została wyniesiona w przestrzeń kosmiczną 5 sierpnia 2011 roku z przylądka Canaveral na Florydzie i dotarła do Jowisza 4 lipca 2016 roku. W trakcie swojej misji, sonda Juno będzie zbliżała się na krótko na odległość zaledwie 4100 kilometrów nad szczyty chmur Jowisza. Podczas tych przelotów Juno będzie zaglądała pod wierzchnią warstwę chmur oraz będzie badała zorze. Uzyskana w ten sposób wiedza pozwoli nam dowiedzieć się więcej o pochodzeniu, strukturze, atmosferze i magnetosferze planety.