Credit: ESA/Hubble & NASA

Powyższe zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia galaktykę karłowatą NGC 4625 znajdującą się około 30 milionów lat świettlnych od nas w kierunku gwiazdozbioru Psów Gończych. Na zdjęciu wykonanym za pomocą kamery Advanced Camera for Surveys (ACS) widać  jedno wyraźne spiralne ramię galaktyki, które nadaje jej niesymetrycznego wyglądu. Ale dlaczego jest to tylko jedno takie ramię, gdy spiralne galaktyki zazwyczaj mają przynajmniej dwa takie ramiona?

Astronomowie przyjrzeli się NGC 4625 na różnych długościach fali w nadziei, że uda im się rozwiązać tę kosmiczną tajemnicę. Obserwacje przeprowadzone w zakresie ultrafioletowym stanowiły pierwszą wskazówkę: w pasmie UV dysk tej galaktyki jest czterokrotnie większy niż na powyższym zdjęciu. To oznacza, że mnóstwo bardzo młodych i gorących – a przez to widocznych głównie w ultrafiolecie – gwiazd powstaje w zewnętrznych regionach galaktyki. Te młode gwiazdy mają zaledwie około miliarda lat, czyli są 10 razy młodsze niż gwiazdy widoczne w centrum galaktyki widocznym na zdjęciu powyżej. Początkowo astronomowie zakładali, że wysokie tempo powstawania nowych gwiazd jest skutkiem interakcji z inną pobliską galaktyką karłowatą – NGC 4618. Podejrzewano, że NGC 4618 może być winna temu, że NGC 4625 straciła wszystkie poza jednym ramieniem spiralnym. W 2004 roku znaleziono dowód winy – gaz z zewnętrznych obszarów galaktyki karłowatej NGC 4618 jest silnie zaburzony przez NGC 4625.

Źródło: ESA/NASA

Puls Kosmosu powstaje dzięki wsparciu swoich Czytelników.

Dołącz do nich na portalu Patronite już od 5 PLN miesięcznie.

Dziękuję za Twoje wsparcie.