Trzy dni temu, 22 marca, łazikowi Curiosity stuknęło całe 2000 marsjańskich dni (tzw. soli) na powierzchni Czerwonej Planety. Mozaika zdjęć wykonanych za pomocą kamer łazika przedstawia nam, co łazik będzie eksplorował w najbliższych miesiącach.

W tle zdjęcia widać górę Mount Sharp, którą Curiosity bada od września 2014 roku. W centrum zdjęcia natomiast znajduje się kolejny duży cel naukowy łazika: obszar, który naukowcy dobrze już poznali z orbity, a który zawiera minerały gliniaste.

Powstanie minerałów gliniastych wymaga wody. Naukowcy określili już, że niższe warstwy Mount Sharp uformowały się w jeziorach, które kiedyś przykrywały dno Krateru Gale. Obszar rozciągający się przed łazikiem może dostarczyć nam dodatkowych informacji o obecności wody w tym miejscu, o tym jak długo ona tam się znajdowała i o tym, czy dawno temu obszary tte mogły być przyjazne dla życia.

Zespół naukowy Curiosity nie może doczekać się możliwości zbadania próbek skał pokrywających obszar zaznaczony w centrum powyższego zdjęci. Aktualnie badacze doprecyzowują nową procedurę wiercenia próbek skalnych i dostarczania ich do laboratoriów zainstalowanych na pokładzie łazika, przygotowując się tym samym do badania minerałów gliniastych.

Łazik Curiosity wylądował na Marsie w sierpniu 2012 roku i jak dotąd przejechał po jego powierzchni 18,7 km. W 2013 roku łazik odkrył dowody na istnienie w przeszłości jezior, które zapewniały wszystkie podstawowe składniki chemiczne do rozwoju mikrobów. Od dotarcia do zbocza Mount Sharp w 2014 roku, Curiosity bada rejony, w których tak woda jak i wiatr pozostawiły po sobie ślady. Po przebadaniu ponad skał w przedziale wysokości ok. 200 metrów zespół naukowy misji Curiosity doszedł do wniosku, że warunki sprzyjające powstaniu życia na Czerwonej Planecie trwały tam co najmniej kilka milionów lat.

Źródło: JPL