Credit: NASA

W najciemniejszych i najzimniejszych miejscach na biegunach Księżyca zespół naukowców bezpośrednio zaobserwował zdecydowane dowody na obecność lodu wodnego. Na biegunie południowym większość lodu skupiona jest w kraterach, a na północnym lód występuje na nieco większej powierzchni.

Badacze pracujący pod kierownictwem Shuai Li z Uniwersytetu Hawajskiego, wśród których znajduje się także Richard Elphic z NASA Ames Research Center w Dolinie Krzemowej, wykorzystali do swoich badań dane zebrane za pomocą instrumentu Moon Mineralogy Mapper (M3), który pozwolił na zidentyfikowanie trzech określonych sygnatur, które bezwzględnie dowiodły obecności lodu wodnego na powierzchni Księżyca.

Instrument M3 znajdujący się na pokładzie sondy Chandrayaan-1 wyniesionej w przestrzeń kosmiczną w 2008 roku przez Indian Space Research Organization został zaprojektowany do potwierdzenia obecności stałego lodu na Księżycu. Instrument zbierał dane nie tylko o zdolności odbijania światła, jakiej oczekiwalibyśmy od lodu, ale także był w stanie bezpośrednio zmierzyć określony sposób w jaki jego cząsteczki pochłaniają promieniowanie podczerwone, tak aby można było odróżnić wodę w stanie ciekłym od pary wodnej i stałego lodu.

Większość nowo odkrytego lodu wodnego skrywa się w cieniu kraterów znajdujących się w pobliżu biegunów gdzie najwyższe temperatury nigdy nie przekraczają -156 stopni Celsjusza. Z uwagi na niewielkie nachylenie osi rotacji Księżyca, promieniowanie słoneczne nigdy nie dociera do tych obszarów.

Wcześniejsze obserwacje pozwoliły pośrednio odkryć możliwe oznaki lodu na powierzchni południowego bieguna Księżyca, ale wciąż można było je wytłumaczyć także w inny sposób, np. wyjątkowo dobrze odbijającym światło gruntem.

Z uwagi na wystarczającą ilość lodu na powierzchni – w górnych kilku milimetrach – woda ta może być wykorzystywana przez przyszłe misje badawcze czy nawet przez załogi pozostające dłużej na powierzchni. Według naukowców prawdopodobnie woda ta jest łatwiej dostępna niż woda odkryta pod powierzchnią Księżyca.

Poszerzenie naszej wiedzy o tym lodzie, o tym jak on się tam znalazł i jak oddziałuje ze środowiskiem Księżyca będzie kluczowym zadaniem NASA i jej partnerów handlowych dążących do powrotu i dalszych badań naszego najbliższego sąsiada, Księżyca.

Wyniki badań zostały opublikowane w periodyku Proceedings of the National Academy of Sciences 20 sierpnia 2018 r.

Zasubskrybowałeś już nasz newsletter? Jeżeli nie, to nie czekaj!

Masz jeszcze szansę wygrać egzemplarz najnowszej książki o polskim podboju kosmosu pt. Cena nieważkości!

Szczegóły na facebooku.