Japońska sonda Hayabusa2 w dniu dzisiejszym z powodzeniem dostarczyła na powierzchnię planetoidy Ryugu kolejny lądownik.

Francusko-niemiecki lądownik MASCOT (Mobile Asteroid Surface Scout) został zwolniony przez sondę Hayabusa 2, dotarł bezpiecznie na powierzchnię planetoidy Ryugu i skontaktował się z naukowcami na Ziemi.

MASCOT będzie zbierał szeroką paletę danych na powierzchni planetoidy oddalonej aktualnie o jakieś 300 milionów kilometrów od Ziemi.

„Zbieranie danych na powierzchni planetoidy jest niezwykle istotne. Mamy dużo oczekiwania co do zebranych danych naukowych” mówi Makoto Yoshikawa, menedżer misji Hayabusa2 z JAXA.

10-kilogramowy MASCOT jest wypełniony czujnikami. Może wykonywać zdjęcia w różnych zakresach promieniowania, badać minerały za pomocą mikroskopu, mierzyć temperaturę oraz pole magnetyczne na powierzchni.

MASCOT wystartował z sondy Hayabusa2 10 dni po tym jak na powierzchni planetoidy wylądowała para mikrołazików MINERVA-II. Były to pierwsze ruchome urządzenia jakie wylądowały na powierzchni planetoidy.

Źródło: JAXA/AFP

Aktualizacja 11:01

Zdjęcie wykonane przez lądownik MASCOT podczas opadania na powierzchnię planetoidy.