Źródło: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt/Seán Doran

21 grudnia o godzinie 17:49:48 sonda Juno znajdzie się 5053 kilometry nad chmurami Jowisza poruszając się z prędkością 207 287 kilometrów na godzinę. Będzie to 16. z kolei naukowy przelot w pobliżu gazowego olbrzyma i jednocześnie półmetek zbierania danych przez sondę w ramach jej głównej misji.

Sonda Juno znajduje się na bardzo wydłużonej, 53-dniowej orbicie wokół Jowisza. Podczas każdego okrążenia planety sonda przelatuje nad chmurami planety podążając od północnego ku południowemu biegunowi planety.

„Wraz z 16. z kolei naukowym przelotem zakończymy globalny przegląd Jowisza, aczkolwiek z niższą rozdzielczością. Każdy przelot przesunięty jest względem powierzchni chmur Jowisza o 22,5 stopnia” mówi Jack Connerney ze Space Research Corp. w Annapolis w stanie Maryland. „W ramach drugiej połowy misji – podczas przelotów 17-32 będziemy przelatywać dokładnie między poprzednimi orbitami. Dzięki temu pod koniec misji będziemy mieli przelot co 11,25 stopnia długości geograficznej”.

Czytaj dalej pod postem…

Wystrzelona 5 sierpnia 2011 roku z Przylądka Canveral na Florydzie sonda Juno weszła na orbitę wokół gazowego olbrzyma 4 lipca 2016 roku. Zbieranie danych naukowych rozpoczęto 27 sierpnia 2016 roku. W trakcie każdego przelotu w pobliżu planety, zestaw instrumentów naukowych bada pokrywającą planetę warstwę chmur oraz zorze, dzięki czemu możemy dowiedzieć się więcej o pochodzeniu, budowie wnętrza, atmosferze i magnetosferze planety.

„Zdołaliśmy już od nowa napisać podręczniki dotyczące atmosfery Jowisza oraz złożoności i asymetryczności jego pola magnetycznego” mówi Scott Bolton, główny badacz misji Juno z Southwest Research Institute w San Antonio. „Druga połowa misji powinna dostarczyć nam szczegółów, które będziemy w stanie wykorzystać do poprawy naszej wiedzy o głębokości wiatrów strefowych na Jowiszu, powstawania jego pola magnetycznego oraz budowy i ewolucji jego wnętrza.

Zainstalowana na pokładzie sondy kamera JunoCam powstała jako instrument do popularyzowania nauki poprzez dostarczanie wspaniałych zdjęć Jowisza szerszej opinii publicznej.

„Choć początkowo zakładaliśmy, że będzie to instrument jedynie do popularyzacji nauki i wiedzy o misji, to okazał się on dużo bardziej wartościowy” mówi Candy Hansen, badaczka misji Juno z Planetary Science Institute w Tucson w Arizonie. „Nasze timelapsy złożone ze zdjęć wykonanych podczas przelotów nad biegunami pozwoliły nam badać dynamikę unikalnych okołobiegunowych cyklonów na Jowiszu oraz sfotografować mgły występujące na dużych wysokościach. Używamy JunoCam także do badania struktury Wielkiej Czerwonej Plamy oraz jej interakcji z otoczeniem”.

Źródło: JPL