Menu Zamknij

Hayabusa2 ląduje na Ryugu już 22 lutego

Japońska sonda wysłana do zbadania planetoidy, która może rzucić nowe światło na początki historii Układu Słonecznego wyląduje na planetoidzie pod koniec miesiąca – poinformowali przedstawiciele japońskiej agencji kosmicznej JAXA.

Naukowcy poinformowali, że sonda wyląduje na powierzchni planetoidy Ryugu 22 lutego o godzinie 8:00 czasu lokalnego.

“Miejsce lądowania zostało już wybrane i uzgodniliśmy już sposób lądowania, zatem jedyne co nam pozostało to postarać się wykonać to zadanie bez żadnych pomyłek” poinformował Yuichi Tsuda, menedżer projektu Hayabusa2 z agencji JAXA.

Ogłoszenie tej informacji było wyczekiwane po tym jak w październiku 2018 roku agencja poinformowała o opóźnieniu lądowania o kilka miesięcy z uwagi na to, że potrzeba było więcej czasu na przygotowanie lądowania, bowiem powierzchnia planetoidy okazała się bardziej chropowata niż się tego spodziewano.

Naukowcy aktualnie otrzymują dane z innych sond, które opuszczono na powierzchnię planetoidy.

W październiku naukowcom z agencji JAXA udało się opuścić nowy, 10-kilogramowy robot obserwacyjny MASCOT (Mobile Asteroid Surface Scout) na powierzchnię Ryugu.

Wyładowany czujnikami robot może wykonywać zdjęcia w różnych zakresach promieniowania, badać minerały za pomocą mikroskopu, mierzyć temperaturę powierzchni oraz pola magnetyczne.

Sonda Hayabusa2 o rozmiarach dużej lodówki i wyposażona w panele słoneczne jest następcą pierwszej sondy Hayabusa, która w 2003 roku poleciała w kierunku planetoidy Itokawa.

Sonda Hayabusa2, która kosztowała około 260 milionów dolarów, została wyniesiona w przestrzeń kosmiczną w grudniu 2014 roku i dostarczy na Ziemię próbki powierzchni planetoidy w 2020 roku.

Źródło: JAXA/AFP