Japońska sonda wysłana do zbadania planetoidy, która może rzucić nowe światło na początki historii Układu Słonecznego wyląduje na planetoidzie pod koniec miesiąca – poinformowali przedstawiciele japońskiej agencji kosmicznej JAXA.

Naukowcy poinformowali, że sonda wyląduje na powierzchni planetoidy Ryugu 22 lutego o godzinie 8:00 czasu lokalnego.

„Miejsce lądowania zostało już wybrane i uzgodniliśmy już sposób lądowania, zatem jedyne co nam pozostało to postarać się wykonać to zadanie bez żadnych pomyłek” poinformował Yuichi Tsuda, menedżer projektu Hayabusa2 z agencji JAXA.

Ogłoszenie tej informacji było wyczekiwane po tym jak w październiku 2018 roku agencja poinformowała o opóźnieniu lądowania o kilka miesięcy z uwagi na to, że potrzeba było więcej czasu na przygotowanie lądowania, bowiem powierzchnia planetoidy okazała się bardziej chropowata niż się tego spodziewano.

Naukowcy aktualnie otrzymują dane z innych sond, które opuszczono na powierzchnię planetoidy.

W październiku naukowcom z agencji JAXA udało się opuścić nowy, 10-kilogramowy robot obserwacyjny MASCOT (Mobile Asteroid Surface Scout) na powierzchnię Ryugu.

Wyładowany czujnikami robot może wykonywać zdjęcia w różnych zakresach promieniowania, badać minerały za pomocą mikroskopu, mierzyć temperaturę powierzchni oraz pola magnetyczne.

Sonda Hayabusa2 o rozmiarach dużej lodówki i wyposażona w panele słoneczne jest następcą pierwszej sondy Hayabusa, która w 2003 roku poleciała w kierunku planetoidy Itokawa.

Sonda Hayabusa2, która kosztowała około 260 milionów dolarów, została wyniesiona w przestrzeń kosmiczną w grudniu 2014 roku i dostarczy na Ziemię próbki powierzchni planetoidy w 2020 roku.

Źródło: JAXA/AFP