To jak to nazwiemy? Trzęsienie Marsa?

This image shows our neighbouring planet Mars, as it was observed shortly before opposition in 2016 by the NASA/ESA Hubble Space Telescope. Some prominent features of the planet are clearly visible: the ancient and inactive shield volcano Syrtis Major; the bright and oval Hellas Planitia basin; the heavily eroded Arabia Terra in the centre of the image; the dark features of Sinus Sabaeous and Sinus Meridiani along the equator; and the small southern polar cap.

Naukowcy poinformowali dzisiaj, że być może zarejestrowali pierwsze wstrząsy sejsmiczne na Marsie, które mogą pomóc nam poznać dawne dzieje sąsiada Ziemi.

Próbnik SEIS wylądował na powierzchni Marsa w grudniu ubiegłego roku na pokładzie sondy InSight.

Jego instrumenty mierzą wibracje powierzchni spowodowane przez pogodę, ale także są w stanie wykrywać ruch głębokiego wnętrza planety – tak zwane “trzęsienia Marsa” – lub powodowane przed upadki meteorytów.

Przedstawiciele francuskiej agencji kosmicznej CNES, która steruje działaniami SEIS, poinformowali, że odkryli za pomocą próbnika “słaby, ale wyraźny sygnał sejsmiczny”.

Zespół badaczy ma nadzieje zebrać więcej informacji o aktywności wnętrza Marsa, dzięki czemu będzie w stanie lepiej poznać proces jego formowania miliardy lat temu.

“Wspaniale w końcu usłyszeć, że także na Marsie mamy do czynienia z aktywnością sejsmiczną” mówi Philippe Lognonne, badacz z paryskiego Insitut de Physique du Globe.

“Czekaliśmy na nasze pierwsze trzęsienie Marsa od miesięcy”.

Według Bruce’a Banerdta z NASA, detekcja trzęsienia “stanowi narodziny nowej dziedziny: sejsmologii Marsa”.

Badacze zaznaczyli, że nadal starają się potwierdzić powód trzęsienia zarejestrowanego 6 kwietnia br i upewnić się, że pochodziło ono z wnętrza planety.

Źródło: AFP

Radek Kosarzycki

Popularyzator astronomii. Kulturalny cham. Od 2015 r. codziennie pisze i mówi o kosmosie na Pulsie Kosmosu. Od 2020 r. pisze o kosmosie także na najlepszym polskim portalu technologicznym Spider's Web.