Kosmiczny Teleskop Hubble’a wykonał nowe zdjęcie spektakularnej nieregularnej galaktyki NGC 4485, która uległa odkształceniu wskutek oddziaływać od swojej większej sąsiadki. Grawitacja drugiej galaktyki zaburzyła uporządkowany zbiór gwiazd, gazu i pyłu powodując powstanie chaotycznego regionu pełnego nowo narodzonych, gorących, niebieskich gwiazd oraz chaotycznych zagęszczeń i strumieni pyłu i gazu.

Nieregularna galaktyka NGC 4485 zaangażowana jest w dramatyczne grawitacyjne przeciąganie z większą galaktyką NGC 4490, która znajduje się poza kadrem na prawo i w dół od tego zdjęcia. Osobliwy wynik tych oddziaływań, przeciągające się galaktyki w gwiazdozbiorze Psów Gończych, oddalone od Ziemi o około 30 milionów lat świetlnych, doczekał się własnego oznaczenia w Atlasie Osobliwych Galaktyk: Arp 269.

Po tym jak już się minęły, NGC 4485 oraz NGC 4490 oddalają się od siebie, znacznie zmienione w stosunku do tego jak wyglądały przed zbliżeniem. Oddziaływania grawitacyjne między nimi nadal je odkształcają nie do poznania, jednocześnie tworząc w niektórych obszarach idealne miejsce na intensywną aktywność gwiazdotwórczą.

Galaktyczne przeciąganie liny doprowadziło do powstania strumienia materii o długości około 25 000 lat świetlnych łączącego obie galaktyki. Strumień ten złożony jest z jasnych węzłów, potężnych zagęszczeń gazu oraz rozległych obszarów aktywności gwiazdotwórczej, w których powstają młode, masywne, niebieskie gwiazdy. Owe, niezwykle krótko żyjące, gwiazdy szybko wyczerpią swoje paliwo i zakończą życie w potężnych eksplozjach. Choć takie procesy wydają się niszczącymi, to wzbogacają kosmiczne otoczenie o cięższe pierwiastki i dostarczają nowej materii do formowania nowej generacji gwiazd.

W NGC 4485 widoczne są dwa bardzo różniące się od siebie regiony: po lewej stronie mamy fragmenty poprzedniej spiralnej budowy galaktyki, która swego czasu ewoluowała jak normalna galaktyka. W prawej części kadru widzimy fragment galaktyki wyrwany w kierunku większej sąsiadki, pełen gorących, niebieskich gwiazd i strumieni pyłu i gazu.

Powyższe zdjęcie wykonano za pomocą kamery Wide Field Camera 3 (WFC3) zainstalowanej na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Źródło: STScI