Co najmniej dwa gazowe olbrzymy w wieku maksymalnie 20 milionów lat, krążą wokół (niewidocznej tu) gwiazdy beta Pictoris. Źródło: P Rubini / AM Lagrange

Na orbicie wokół gwiazdy beta Pictoris odkryto drugą już planetę. Układ ten stanowi dla astronomów rzadką okazję do obserwowania procesu powstawania układu planetarnego.

„Mówimy tu o gazowym olbrzymie 3000 razy masywniejszym od Ziemi, oddalonym od swojej gwiazdy o 2,7 AU” mówi Anne-Marie Lagrange, astronomka z francuskiego NCR oraz główna autorka opracowania opublikowanego w periodyku Nature Astronomy.

Nowa planeta, beta Pictoris c, okrąża swoją gwiazdę w ciągu 1200 dni. Podobnie do swojej więkzej siostry – beta Pictoris b – odkrytej przez Lagrange i jej zespół w 2009 roku, jest to gazowy olbrzym.

Widoczna gołym okiem gwiazda beta Pictoris – o masie niemal dwa razy większej od masy Słońca – jest wręcz noworodkiem: jej wiek szacuje się na zaledwie 23 miliony lat. Słońce ma ponad 4,5 miliarda lat.

Beta Pictoris znajduje się zaledwie 63 lata świetlne od Ziemi i otoczona jest dyskiem pyłowo-gazowym.

Wirujący dysk odłamków i gazu był pierwszym tego typu obiektem zarejestrowanym na zdjęciu, dzięki czemu układ beta Pictoris stał się sławny w latach osiemdziesiątych XX wieku.

„Prawdopodobnie jest to najlepszy układ planetarny do badania wczesnych etapów powstawania i ewolucji układów planetarnych” mówi agencji AFP Lagrange.

Obserwacje wskazują, że obie planety wciąż przyjmują swój ostateczny kształt.

Dysk pyłu otaczający beta Pictoris oraz położenie planet b i c. Źródło: P Rubini / AM Lagrange

Beta Pictoris c odkryto w trakcie analizy 10 lat obserwacji prowadzonych w wysokiej rozdzielczości w Obserwatorium La Silla w północnym Chile.

W 2014 roku naukowcy stwierdzili, że beta Pictoris b wiruje z zawrotną prędkością 25 kilometrów na sekundę.

Położona w południowym gwiazdozbiorze Malarza, beta Pictoris jest drugą pod względem jasności gwiazdą tego gwiazdozbioru.

Źródło: AFP/Phys.org