NASA zakończyła budowę i wyposażanie kapsuły Orion do pierwszej misji Artemis w czerwcu 2019 roku. Kapsuła przygotowywana jest do bezzałogowego lotu testowego na szczycie rakiety SLS. Artemis 1 to pierwszy lot testowy SLS oraz Oriona jako systemu, w trakcie którego kapsuła poleci tysiące kilometrów za Księżyc i z powrotem wróci na Ziemię. Źródło: NASA/Radislav Sinyak

NASA uruchamia linię produkcyjną kapsuł Orion, które mają zapewnić nawet 12 misji Artemis, włącznie z misją, która zawiezie pierwszą kobietę i kolejnego mężczyznę na Księżyc do 2024 roku.

Agencja przyznała kontrakt na produkcję Orionów (OPOC, Orion Production and Operations Contract) firmie Lockheed Martin z Littleton w Kolorado. Produkcja kapsuł do programu Artemis, zarządzana z Johnson Space Center w Houston, będzie skupiała się na możliwości wielokrotnego wykorzystania i budowania stałej obecności na powierzchni Księżyca.

„To wspaniały dzień dla wszystkich pracowników Johnson Space Center. Stanowią oni niezbędny element naszego narodowego programu kosmicznego i mają za sobą niezaprzeczalne dziedzictwo i historię sukcesów na drodze do zapewnienia prymatu USA w załogowych badaniach przestrzeni kosmicznej” powiedział senator Ted Cruz z Teksasu. „Cieszę się, że Administrator Bridenstine podejmuje kolejne ważne kroki, aby Johnson rozrastał się wraz z ekscytującym programem załogowej eksploracji Księżyca. Jeszcze wiele pracy przed nami i nie mogę się doczekać wzrostu intensywności produkcji w nadchodzących tygodniach i miesiącach”.

OPOC to umowa na budowę minimum sześciu, a maksimum dwunastu kapsuł Orion, obowiązująca do 30 września 2030 roku. Produkcja i obsługa kapsuł w trakcie sześciu do dwunastu misji pozwoli na opracowanie kluczowego zestawu umiejętności, ustabilizuje proces produkcyjny i potwierdzi możliwość wykorzystania niektórych komponentów kapsuły.

„Umowa ta zabezpiecza produkcję Oriona na nadchodzące dziesięć lat, co potwierdza determinację NASA do ustanowienia trwałej obecności na Księżycu” dodaje administrator NASA Jim Bridenstine.

Przyznając kontrakt, NASA zamówiła trzy kapsuły Orion do misji Artemis III, IV oraz V za lącznie 2,7 miliarda dolarów. Zgodnie z planem w 2022 roku agencja zamówi trzy kolejne kapsuły Orion do misji Artemis VI, VII i VIII za 1,9 miliarda dolarów. Zamawianie kapsuł w grupach po trzy pozwala skorzystać ze wzrostu wydajności, optymalizacji produkcji i niższych kosztów.

Prace wykonywane w ramach tej umowy będą wspierały także budowę stacji Gateway. Produkcja określonych komponentów kapsuły, zaprojektowanych i zakwalifikowanych do Oriona będzie wykorzystywana także w projekcie Gateway, dzięki czemu naukowcy z tego projektu nie będą musieli ponownie projektować i kwalifikować podobnych komponentów.

Houston od dawna jest centrum amerykańskiego programu załogowych lotów kosmicznych, a jego historia zaczyna się od misji Gemini, Mercury oraz Apollo. Johnson Space Center zarządza teraz większą liczbą głównych programów lotów załogowych niż kiedykolwiek w przeszłości. Oprócz programu Orion, centrum zajmuje się programem Gateway, zarządza programami Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz jest siedzibą Centrum kontroli misji oraz amerykańskiego korpusu astronautów. Johnson zarządza także programem Commercial Lunar Payload Services, w ramach którego pierwsze dwie dostawy ładunków wystartują w stronę Księżyca w lipcu 2021 roku.

Celem NASA jest dostarczenie pierwszej kobiety i kolejnego mężczyzny na powierzchnię Księżyca w ciągu nadchodzących pięciu lat w ramach misji Artemis. Orion, rakieta SLS oraz stacja Gateway stanowią kluczowe elementy opracowanego przez NASA programu załogowych misji kosmicznych.