Największe oko na kosmos. Dzięki swojemu 39-metrowej średnicy zwierciadłu głównemu, Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) będzie największym teleskopem w historii. Będzie ono zbierało tyle światła co wszystkie obecnie największe teleskopy na świecie razem wzięte.

Zdjęcia wykonane za pomocą ELT będą 15 razy ostrzejsze od zdjęć wykonywanych za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

W momencie wprowadzenia Ekstremalnie Wielki Teleskop do użytku, astronomia dokona potężnego skoku w przyszłość. ELT może być tym instrumentem, który odkryje życie poza Układem Słonecznym, przetestuje teorie leżące u podstaw fizyki i będzie obserwował powstawanie pierwszych galaktyk we wszechświecie.

Budowa teleskopu ELT opiera się na unikalnym systemie pięciu zwierciadeł. Gigantyczne zwierciadło główne składa się z 798 sześciokątnych segmentów. Laserowe sztuczne gwiazdy oraz zwierciadło, które może odkształcać swoją powierzchnię 1000 razy na sekundę, będą niwelowały niekorzystny wpływ atmosfery na obserwacje.

Potężna, obrotowa kopuła o średnicy 85 metrów waży około 5000 ton, a struktura teleskopu kolejne 3700 ton.

ELT budowany jest obecnie na szczycie Cerro Armazones, wysokiego na 3046 metrów wzgórza oddalonego o 23 kilometry od teleskopów VLT.

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) planuje pierwsze światło teleskopu na 2025 rok.

Już jutro startuje sonda Solar Orbiter. Co powinniśmy o niej wiedzieć?

Posłuchaj mojej rozmowy z dr Tomaszem Mrozkiem z CBK PAN