Źródło: NASA

NASA właśnie przyznało firmie Northrop Grumman kontrakt na 187 mln dol. na zaprojektowanie modułu habitatu dla stacji kosmicznej Gateway, która będzie krążyła wokół Księżyca.

Już w ubiegłym roku dowiedzieliśmy się, że NASA wybrała firmę Norhtrop Grumman do zbudowania załogowego modułu HALO (habitation and logistics) dla stacji Gateway. Moduł zostanie zbudowany w oparciu o statek Cygnus, który wykonuje misje transportowe do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej już od 2014 r.

W piątek agencja podzieliła się kolejnymi szczegółami dotyczącymi umowy: Northrop Grumman otrzyma 187 mln dol. na opracowanie projektu HALO do etapu wstępnego przeglądu projektu, który będzie miał miejsce jeszcze przed końcem obecnego roku.

Ten kontrakt jest kolejnym znaczącym krokiem milowym w naszym planie odtwarzania naszej działalności na Księżycu. Gateway stanowi kluczowy element architektury programu Artemis, a HALO znacząco poprawi nasze możliwości załogowej eksploracji Księżyca w przygotowaniu do przyszłych misji marsjańskich

powiedział Jim Bridenstine, administrator NASA.

Artemis to opracowany przez NASA program załogowej eksploracji Księżyca, w ramach którego do końca 2024 r. dwoje astronautów powinno dotrzeć w okolice południowego bieguna Księżyca i rozpocząć erę trwałej obecności człowieka na Księżycu już od 2028 r. Według Bridenstine’a takie działania będą torowały nam drogę do kolejnego wielkiego kroku: załogowej misji na Marsa, którą obecnie NASA planuje na lata trzydzieste.

Gateway najprawdopodobniej nie będzie odgrywała żadnej roli w załogowym lądowaniu w 2024 roku, ale według NASA mini stacja kosmiczna będzie kluczowa przy realizacji dalszych planów eksploracji naszego naturalnego satelity. W domyśle stacja będzie działała jako punkt, z którego będą realizowane załogowe i bezzałogowe wyprawy na powierzchnię Księżyca.

Według obecnych planów pierwsze dwa elementy stacji Gateway – HALO oraz moduł napędowy (PPE), za którego budowę odpowiada Maxar Technologies – wystartują w kierunku Księżyca w 2023 r. NASA planuje przyznanie Northrop Grumman drugiego kontraktu – jeszcze przed końcem roku – na budowę HALO i integrację z PPE.

Równie ważne w programie Artemis, oprócz stacji Gateway, są takie elementy jak kapsuła załogowa Orion oraz rakieta Space Launch System (SLS), którymi astronauci będą dostawać się w otoczenie Księżyca.

Orion jak na razie odbył jedną testową misję na orbitę okołoziemską w grudniu 2014 r. SLS natomiast jeszcze nigdy nie wystartował – według obecnych planów zadebiutuje w drugiej połowie przyszłego roku w ramach misji Artemis 1, w której kapsuła Orion zostanie wysłana w lot testowy wokół Księżyca.

Docelowo Orion będzie zapewniał systemy podtrzymywania życia astronautom znajdującym się na pokładzie stacji Gateway. Moduł HALO będzie oferował załodze przestrzeń porównywalną z przeciętną kawalerką. Niby szału nie ma, ale jakie widoki przez okno.