Piątego lutego chińska agencja kosmiczna (CNSA) opublikowała pierwsze zdjęcie Marsa wykonane kamerami zainstalowanymi na pokładzie sondy Tianwen-1, która już za kilka dni spróbuje wejść na orbitę wokół Czerwonej Planety.

Zdjęcie w odcieniach szarości zostało wykonane z odległości 2,2 mln km od Marsa.

Na zdjęciu pracownicy CNSA zaznaczyli najbardziej charakterystyczne punkty na powierzchni planety:

1. Acidalia Planitia
  2. Chryse Planitia
  3. Meridiani Planum
  4. krater Schiaparelli
  5. Valles Marineris

Od tego czasu sonda zdążyła jednak zbliżyć się już do Marsa i aktualnie znajduje się niecały milion kilometrów od celu.

Manewr wejścia na orbitę wokół Czerwonej Planety przewidziany jest na środę, 10 lutego, zaledwie jeden dzień po tym jak na orbitę spróbuje wejść arabska sonda Hope.

Przez ostatnie 200 dni sonda Tianwen-1 pokonała ponad 465 mln km i aktualnie znajduje się 184 mln km od Ziemi. Oczywiście z uwagi na tę odległość cały proces wejścia na orbitę zostanie wykonany automatycznie, bowiem opóźnienie sygnału między Marsem a Ziemią wynosi około 10 minut.

Wejście na orbitę to dopiero początek

Jeżeli manewr się powiedzie, to sonda rozpocznie szczegółowe obserwacje równiny Utopia Planitia, na której kilkadziesiąt lat temu osiadł lądownik Viking 2. Na podstawie tych obserwacji inżynierowie z centrum kontroli misji przygotują się do wysłania na powierzchnię planety łazika. Do lądowania może dojść w maju br. Jeżeli i ten etap się powiedzie to będzie to pierwszy łazik marsjański zbudowany poza Stanami Zjednoczonymi.