Kosmiczny poszukiwacz planet pozaziemskich TESS podczas obserwacji otoczenia gwiazdy TOI 700 odkrył planetę przypominającą Ziemię w ekosferze tejże gwiazdy. Jakby tego było mało planeta najprawdopodobniej jest skalista i ma średnicę rzędu 95 proc. średnicy Ziemi.

Planeta TOI 700 e – bo takie oznaczenie otrzymała – jest już czwartą planetą krążącą wokół TOI 700. Planeta oznaczona literą „d” także znajduje się w ekosferze gwiazdy. Teoretycznie, czysto teoretycznie, na powierzchni obu tych planet może zatem znajdować się woda w stanie ciekłym. To akurat święty Graal poszukiwaczy planet. Takie warunki zawsze dają jakąś nadzieję na to, że na powierzchni planety mogą istnieć warunki sprzyjające powstaniu życia, a przynajmniej takiego, jakie znamy z naszej własnej planety.

Wyniki obserwacji i parametry planety zodtały właśnie zaprezentowane podczas 241 spotkania Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego odbywającego się w ostatnich dniach w Seattle. Artykuł naukowy opisujący odkrycie został natomiast zaakceptowany do publikacji w periodyku Astrophysical Journal Letters.

Musi być przecież jakiś minus!

No i jest. Gwiazda TOI 700 to mały chłodny karzeł oddalony od nas o około 100 lat świetlnych w kierunku gwiazdozbioru Złotej Ryby. Skoro gwiazda jest mała, to i ekosfera tejże gwiazdy znajduje się stosunkowo blisko samej gwiazdy. W tym przypadku planeta TOI 700 d znajduje się na orbicie, na której pełne okrążenie gwiazdy zajmuje jej zaledwie 37 dni. To z kolei oznacza, że powierzchnia planety wystawiona jest na potężne rozbłyski, do których zazwyczaj dochodzi na powierzchni czerwonych karłów. Takie rozbłyski natomiast mogą sterylizować powierzchnię niszcząc silnym strumieniem promieniowania wszelkie życie, które mogłoby tam powstać.

Jeszcze gorzej mają planety takie jak TOI 700 b. Ta akurat planeta, choć rozmiarami też przypomina Ziemię, okrąża planetę w ciągu 10 dni. Jej siostra TOI 700 c, dwa razy większa od Ziemi, potrzebuje na ten sam wyczyn 16 dni. Obie planety najprawdopodobniej zwrócone są w stronę swojej gwiazdy cały czas tą samą stroną.

Nowo odkryta planeta – TOI 700 e – odkryta rok po powyższej trójce potrzebuje na okrążenie swojej gwiazdy 28 dni.

To dopiero początek badania tego układu. Naukowcy zaprzęgli już kolejne teleskopy kosmiczne i naziemne do obserwacji tego układu. Być może zatem uda się pozyskać bardziej szczegółowe dane, które mogłyby nam powiedzieć nieco więcej o tych fascynujących globach.