Krótkie nagranie opublikowane właśnie przez zespół astronomów przedstawia masywną egzoplanetę o masie dwunastokrotnie większej od masy Jowisza i jej ruch wokół gwiazdy macierzystej na przestrzeni 17 ostatnich lat. Warto chwilę się zastanowić, na co tak naprawdę patrzymy.

Nie mamy tu bowiem do czynienia z żadną animacją, czy symulacją. Na poniższym filmie widzimy rzeczywiste dane obserwacyjne, film poklatkowy przedstawiający położenie gazowego olbrzyma na orbicie wokół jego gwiazdy centralnej. Głównym bohaterem nagrania jest planeta Beta Pictoris b. Na filmie możemy zobaczyć, jak wykonuje ona 3/4 pełnego obiegu wokół gwiazdy. Zdjęcia, które zostały wykorzystane do złożenia filmu, były zbierane od 2003 do 2020 roku.

Naukowcy przekonują, że już wkrótce będziemy mogli złożyć w nagranie całą orbitę. Potrzebujemy jeszcze około 6 lat, zanim planeta wykona pełne okrążenie i dotrze do miejsca, w którym znajdowała się w 2003 roku.

Beta Pictoris b, to gwiazda znajdująca się w gwiazdozbiorze Malarza, około 63 lata świetlne od Ziemi. Gwiazda centralna tego układu jest 1,75 razy większa od Słońca, a odległość między gwiazdą a planetą szacuje się na 10 jednostek astronomicznych. Warto tutaj dodać, że mówimy tutaj o niezwykle młodym układzie planetarnym. Gwiazda centralna (a tym samym jej planeta) ma zaledwie 20-26 milionów lat. Przy niej Słońce, które ma 4,6 miliarda lat to prawdziwy staruszek. Beta Pictoris b to jedna z pierwszych odkrytych i bezpośrednio sfotografowanych egzoplanet. Jej rozmiary i masa wskazują, że znajduje się ona na granicy między planetą a brązowym karłem.

Czarne kółko i ikona gwiazdki na środku zdjęcia to w rzeczywistości dysk przesłaniający blask gwiazdy centralnej tak, aby możliwe było dostrzeżenie światła odbitego przez planetę.

Obserwuj nas w Google News