Okiem Hubble’a: galaktyka eliptyczna M89

Na pierwszy rzut oka poniższe zdjęcie przedstawia tylko jakąś rozmyte źródło światła. W rzeczywistości jednak mamy tutaj do czynienia z potężną galaktyką eliptyczną.

Ta delikatna mgiełka to tylko pozory. W rzeczywistości składa się ona z około 100 miliardów gwiazd. Na powyższym zdjęciu wykonanym za pomocą teleskopu Hubble’a widzimy M89 z odległości 55 milionów lat świetlnych.

Szczególnie ciekawe w tej konkretnej galaktyce jest to, że ma ona kształt sferyczny, podczas gdy znacząca większość galaktyk eliptycznych zazwyczaj przyjmuje kształt wydłużonej elipsoidy. Tutaj jednak należy zauważyć, że jej pozornie sferyczny kształt może byś jedynie złudzeniem spowodowanym przez jej orientację w przestrzeni względem Ziemi.

Źródło: ESA/Hubble & NASA, S. Faber et al.

Galaktyka została odkryta w 1781 roku, niemal 250 lat temu przez Charlesa Messiera, który katalogował wszystkie mgliste obiekty nocnego nieba, co miało ułatwić astronomom obserwowanie komet. Skatalogowanie rozmytych obiektów miało uchronić od pomyłek w identyfikacji obiektów tylko czasowo przebywających w okolicach Słońca.