Kosmiczny Teleskop Hubble’a, choć wiekowy, nie ma zamiaru zwalniać. Tym razem swoje fantastyczne zwierciadło zwrócił w kierunku największej planety Układu Słonecznego. Jakby tego było mało, legendarny już instrument przyjrzał się Jowiszowi w zakresie promieniowania ultrafioletowego. Opublikowane na cześć osiągnięcia przez Jowisza opozycji, która ma miejsce, gdy planeta i Słońce znajdują się po przeciwnych stronach nieba, zdjęcie gazowego giganta przedstawia kultową, masywną burzę zwaną Wielką Czerwoną Plamą. Choć dla ludzkiego oka ten antycyklon wydaje się czerwony, na zdjęciu w ultrafiolecie wydaje się ciemniejsza, ponieważ cząstki mgły znajdującej się na dużych wysokościach pochłaniają światło akurat na tych długościach fal. Czerwonawe, faliste mgły polarne pochłaniają nieco mniej tego światła ze względu na różnice w wielkości cząstek, składzie lub wysokości.

Dane użyte do stworzenia tego zdjęcia w ultrafiolecie stanowią część propozycji przeprowadzenia za pomocą Hubble’a badań tego fascynującego układu burzowego. Naukowcy odpowiedzialni za wniosek chcą stworzyć mapę chmur wodnych i stworzyć trójwymiarowy model struktur chmurowych głęboko w atmosferze planety.

Źródło: NASA, ESA, and M. Wong (University of California – Berkeley); Processing: Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)

Hubble ma długą historię obserwacji planet zewnętrznych. Od legendarnych już uderzeń komety Shoemaker-Levy 9 po badanie cyklonów Jowisza – kilkudziesięcioletnia kariera Hubble’a dostarczyła astronomom cennych danych do poznawania ewolucji tej dynamicznej planety.

Możliwości Hubble’a w zakresie obserwacji w pasmie ultrafioletu pozwalają astronomom badać krótkie, wysokoenergetyczne długości fal światła wykraczające poza to, co widzi ludzkie oko. Światło ultrafioletowe ujawnia fascynujące zjawiska kosmiczne, w tym światło najgorętszych i najmłodszych gwiazd osadzonych w lokalnych galaktykach; skład, gęstość i temperaturę materii międzygwiezdnej oraz ewolucję galaktyk.

Powyższe zdjęcie jest obrazem w sztucznych kolorach, ponieważ ludzkie oko nie jest w stanie wykryć światła ultrafioletowego. Dlatego do zdjęć przypisano kolory z zakresu światła widzialnego, a każde zdjęcie wykonano z innym filtrem ultrafioletowym. W tym przypadku przypisane kolory dla każdego filtra to: Niebieski: F225W, Zielony: F275W i Czerwony: F343N.