Odkrycie materii organicznej w próbce regolitu pobranego przez sondę Hayabusa 2 z planetoidy Ryugu, jest już kolejnym dowodem wskazującym na to, że życie na Ziemi może pochodzić z przestrzeni kosmicznej.

Naukowcy odkryli „kometarną materię organiczną” podczas badania próbek z Ryugu, bliskiej Ziemi planetoidy, którą w 2018 roku odwiedziła japońska sonda kosmiczna Hayabusa 2. Próbki te trafiły na Ziemię w grudniu 2020 roku i od tego czasu poddawane są szczegółowym badaniom, dostarczając naukowcom potencjalnie bezcenny wgląd w pochodzenie życia na Ziemi, które według niektórych badaczy mogło zostać zasiane w wyniku uderzeń planetoid znacznie starszych od Układu Słonecznego.

Teraz zespoły badające próbki doszły do wniosku, że powierzchnie próbek prawdopodobnie rzeczywiście zawierają związki organiczne, co tylko zwiększa prawdopodobieństwo takiego, a nie innego pochodzenia życia na powierzchni naszej planety.

„Wskazujemy, że materia organiczna na powierzchni planetoidy może pochodzić z kometarnej materii organicznej, pozostałej po odparowaniu substancji lotnych takich jak azot i tlen, podczas ogrzewania w momencie kolizji” – mówi Megumi Matsumoto z Uniwersytetu Tohoku, jedna z autorek oracowania. „To wskazuje, że materia kometarna została przetransportowana do obszarów bliskich Ziemi z zewnętrznego Układu Słonecznego. Więcej, możliwe że ta materia organiczna stanowiła swego czasu ziarna życia dostarczonego na powierzchnię Ziemi z przestrzeni kosmicznej”.

Jak szczegółowo opisano w artykule opublikowanym w czasopiśmie Science Advances, zespół Matsumoto odkrył w próbkach Ryugu „dowody stopienia” o szerokości od pięciu do 20 mikrometrów, które ich zdaniem powstały, gdy pył kometarny spadł na pozbawioną atmosfery planetoidę. W tych rozpryskach odkryli „materię węglową”, przypominającą „prymitywną materię organiczną”.

„Skład chemiczny rozprysków stopionego materiału sugeruje, że uwodnione krzemiany Ryugu zmieszały się w przeszłości z pyłem kometarnym” – powiedziała Matsumoto.

To ekscytujące odkrycie, które przypomina badania przeprowadzone w NASA. Jakby nie patrzeć, po drugiej stronie oceanu naukowcy studiują obecnie próbki asteroidy Bennu zebrane przez sondę kosmiczną OSIRIS-REx.

W październikowym ogłoszeniu agencja kosmiczna stwierdziła, że odkryła „elementy składowe życia na Ziemi” w pierwszych próbkach pobranych z obudowy kapsuły z próbkami. Jednak przed badaczami jeszcze długa droga, zanim będą mogli ostatecznie stwierdzić, że życie na Ziemi powstało dzięki materii organicznej z kosmosu. Jednak biorąc pod uwagę najnowsze wyniki, coś może być na rzeczy.