On August 31, 2012 a long filament of solar material that had been hovering in the sun's atmosphere, the corona, erupted out into space at 4:36 p.m. EDT. The coronal mass ejection, or CME, traveled at over 900 miles per second. The CME did not travel directly toward Earth, but did connect with Earth's magnetic environment, or magnetosphere, causing aurora to appear on the night of Monday, September 3.  Picuted here is a lighten blended version of the 304 and 171 angstrom wavelengths. Cropped Credit: NASA/GSFC/SDO NASA image use policy. NASA Goddard Space Flight Center enables NASA’s mission through four scientific endeavors: Earth Science, Heliophysics, Solar System Exploration, and Astrophysics. Goddard plays a leading role in NASA’s accomplishments by contributing compelling scientific knowledge to advance the Agency’s mission. Follow us on Twitter Like us on Facebook Find us on Instagram

Wielu z Was z pewnością wielokrotnie patrzyło w niebo i zastanawiało się jak fascynującą pracę mają astronomowie, wszak nie zajmują się fakturami, przychodem, polityką i innymi codziennymi, ziemskimi sprawami, ale zaglądają w głąb Wszechświata badając skały na Marsie, temperatury gwiazd, skład chemiczny obłoków molekularnych, budowę galaktyk czy wybuchy na Słońcu.

Jeżeli tak – ta wiadomość jest skierowana właśnie do Was. Dzięki projektowi F-CHROMA możecie dołączyć do zespołu badającego rozbłyski słoneczne. Tak, Wy, miłośnicy astronomii!

Poniżej w całości zamieszczam przesłaną do mnie informację o projekcie badawczym z jednoczesnym zaproszeniem dla wszystkich miłośników astronomii do wzięcia udziału w wartościowych badaniach.

F-CHROMA to projekt badawczy, którego celem jest lepsze zrozumienie zachowania chromosfery słonecznej podczas rozbłysków. Częścią projektu jest kampania obserwacyjna, w którą chcielibyśmy zaangażować również astronomów amatorów.

Równoczesne obserwacje przez kilka znaczących obserwatoriów naziemnych i orbitalnych będą wykonywane w dniach 19-27 września 2015. Fotografie amatorskie z tego przedziału czasowego będą bardzo pomocne dla naukowców. Instrumenty amatorów dostarczają szerszego pola widzenia, mogą uzupełnić luki w danych i służyć do jako dane porównawcze. Użyteczne będą obserwacje zarówno w linii H-alpha, Ca-K jak i w filtrze Solar Continuum lub świetle białym. Do rejestracji obrazu nadają się kamery CCD i lustrzanki cyfrowe z trybem RAW.

Szczegóły techniczne (w tym poradniki i szczegółowe tutoriale) oraz informacje jak dołączyć do kampanii są umieszczone na naszej stronie (w języku angielskim)

Jeżeli jesteś zainteresowany(a) udziałem w projekcie, zapisz się proszę na nasz newsletter, gdzie będą wysyłane cele obserwacyjne oraz istotne informacje na temat kampanii.

Na ewentualne pytania odpowiemy w tym wątku. Można również:
– skorzystać z formularza kontaktowego na stronie http://fchroma.astro.uni.wroc.pl/index.php/ask.html
– zapytać przez Facebooka: https://www.facebook.com/fchroma
– dołączyć do grupy https://www.facebook.com/groups/436639956536513/
– dołączyć do wydarzenia https://www.facebook.com/events/862801493827301/

Przejrzystego nieba i czyśćcie już teleskopy przed wrześniem Emotikon smile
Zespół F-HUNTERS

Zachęceni? Nie ma co czekać – trzeba się rejestrować!