Mars posiada niewidoczny „ogon” magnetyczny wykręcony przez oddziaływanie z wiatrem słonecznym wskazują najnowsze dane zebrane za pomocą sondy MAVEN.

Sonda MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission) znajdująca się na orbicie wokół Marsa zbiera dane dotyczące tego w jaki sposób Czerwona Planeta utraciła większą część swojej atmosfery i wody zmieniając się z planety, na której mogło istnieć życie miliardy lat temu w zimne i nieprzyjazne miejsce jakie obserwujemy dzisiaj. Proces tłumaczący wykrzywiony ogon może także wspomagać ucieczkę w przestrzeń i tak już rzadkiej atmosfery marsjańskiej.

„Odkryliśmy że magnetyczny ogon Marsa jest unikalny w skali układu  słonecznego”, mówi Gina DiBraccio z NASA Goddard Space Flight Center w Greenbelt. „Nie przypomina ogona magnetycznego Wenus – planety bez własnego pola magnetycznego, ani Ziemi otoczonej własnym generowanym we wnętrzu planety polem magnetycznym. Jest to za to hybryda tych dwóch typów”. Di Braccio jest głównym naukowcem projektu MAVEN i to ona przedstawiła najnowsze wyniki wczoraj, 19. października podczas 49. corocznego spotkania AAS w Provo, Utah.

Zespół badaczy odkrył, że proces zwany „rekoneksją magnetyczną” musiał odgrywać istotną rolę w tworzeniu ogona magnetycznego, ponieważ gdyby zachodziła rekoneksja, to właśnie ona odpowiedzialna byłaby za skręcenie ogona.

„Nasz model przewiduje, że rekoneksja magnetyczna powoduje skręcanie marsjańskiego ogona magnetycznego o 45 stopni względem tego czego oczekiwalibyśmy na podstawie kierunku pola magnetycznego przenoszonego przez wiatr słoneczny” mówi Di Braccio.

Mars stracił swoje globalne pole magnetyczne miliardy lat temu i teraz posiada resztkowe pola magnetyczne tylko w niektórych obszarach powierzchni. Według najnowszych badań, ogon magnetyczny Marsa powstaje  gdy pola magnetyczne przenoszone przez wiatr słoneczny łączą się z polami magnetycznymi zawartymi w powierzchni Marsa w procesie rekoneksji magnetycznej. Wiatr słoneczny to strumień elektrycznie naładowanych cząstek bezustannie emitowany w przestrzeń kosmiczną z powierzchni Słońca z prędkością 1,6 mln kilometrów na godzinę. Przenosi on ze sobą pole magnetyczne ze Słońca. Jeżeli pole wiatru słonecznego będzie zorientowane w przeciwnym kierunku z polem powierzchni Marsa, obydwa pola połączą się ze sobą w procesie rekoneksji magnetycznej.

Proces rekoneksji magnetycznej może także przyspieszać ucieczkę atmosfery Marsa w przestrzeń kosmiczną. Górne warstwy atmosfery Marsa pełne są elektrycznie naładowanych cząstek (jonów). Jony reagują na siły elektryczne i magnetyczne i płyną wzdłuż linii magnetycznych.  Skoro ogon magnetyczny Marsa powstaje poprzez połączenie pola magnetycznego powierzchni z polem magnetycznym wiatru słonecznego, jony z górnych warstw atmosfery mają gotową drogę w przestrzeń kosmiczną.

Źródło: Goddard Space Flight Center