Pulsujące gwiazdy w odległych galaktykach

wevegotthebe

Zdjęcie galaktyki M87 odległej od nas o 50 milionów lat świetlnych, Źródło: Kosmiczny Teleskop Hubble’a

Astronomowie z Yale i z Harvardu odkryli galaktykę pulsującą niczym serce – zmierzyli zatem jej puls.

To pierwszy raz gdy naukowcom udało się zmierzyć wpływ pulsujących, starszych czerwonych gwiazd na światło otaczającej je galaktyki. Szczegóły odkrycia zostały opublikowane 16 listopada w internetowym wydaniu czasopisma Nature.

“Zazwyczaj rozpatrujemy galaktyki jako obiekty o stałej jasności na niebie, jednak w rzeczywistości galaktyki mrugają dzięki znajdującym się w nich olbrzymim, pulsującym gwiazdom,” powiedział Pieter van Dokkum, dyrektor astronomii w Yale oraz współautor opracowania.

Porównanie obrazu gwiazdy T Leporis uzyskanego przez VLTI oraz rozmiaru orbity Ziemi wokół Słońca. Obserwacje VLTI przedstawiają obecność sferycznej warstwy gazu molekularnego wokół gwiazdy o rozmiarach 100-krotnie większych od Słońca.

Na późniejszych etapach życia gwiazdy takie jak nasze Słońce przechodzą istotne zmiany. Stają się bardzo jasne i puchną do olbrzymich rozmiarów pochłaniając wszelkie planety w promieniu odpowiadającym średniej odległości Ziemi od Słońca. Pod koniec życia zaczynają pulsować, zwiększając i zmniejszając jasność raz na kilkaset dni. W samej Drodze Mlecznej wiele gwiazd właśnie znajduje się w tej fazie.

To jeszcze nie koniec – czytaj dalej na portalu Urania klikając TUTAJ.

Popularyzator astronomii. Kulturalny cham. Od 2023 r. redaktor naczelny portalu Focus.pl Od 2015 r. prowadzi własny portal Puls Kosmosu. Od 2020 do 2023 r. pisał o kosmosie także na łamach Spider's Web.

You may also like...