pia14447 (1)

Gdy sonda Juno dotrze do Jowisza 4 lipca 2016 roku nowe zdjęcia burzliwych chmur gazowego olbrzyma zostaną przesłane na Ziemię dzięki kolorowej kamerze nazwanej JunoCam. Jednak w przeciwieństwie do poprzednich misji kosmicznych – to nie zawodowi astronomowie będą odpowiadać za te zdjęcia. Co więcej – to także nie oni będą decydować, które zdjęcia wykorzystać. W tym przypadku to użytkownicy z całego świata będą tworzyć swoisty zespół odpowiadający za obróbkę zdjęć uczestnicząc w kluczowych elementach tego procesu – począwszy od identyfikacji interesujących obiektów, a kończąc na udostępnianiu końcowych efektów.

„To naprawdę będzie kamera ogólnego dostępu. Mamy nadzieję, że studenci, uczniowie i całe klasy dołączą do naszego zespołu,” powiedział Scott Bolton, główny naukowiec misji Juno z Southwest Research Institute w San Antonio.

Zespół Juno wykonał duży krok w stronę udostępnienia JunoCam uruchamiając nową platformę internetową na stronie misji. Teraz oraz w trakcie misji amatorzy astronomii mogą tam umieszczać swoje zdjęcia Jowisza wykonane własnymi teleskopami. Te zdjęcia będą stanowiły podstawę dyskusji internetowej o chmurach, pasach i plamach Jowisza, które warto sfotografować za pomocą JunoCam podczas kolejnych bliskich przelotów nad chmurami planety. Zdjęcia wykonane z Ziemi będą kluczowe do zidentyfikowania i śledzenia zmian chmur Jowisza podczas zbliżania sondy do planety.

„Między kolejnymi zbliżeniami do powierzchni Jowisza, sonda Juno będzie oddalała się od planety, a Jowisz będzie malał w polu widzenia JunoCam do rozmiaru, przy którym zdjęcia nie będą nadawały się do wyboru miejsc wartych sfotografowania przy następnym zbliżeniu. Dlatego też naprawdę liczymy na pomoc ze strony obserwatorów naziemnych,” powiedziała Candy Hansen, członek zespołu naukowego Juno, która odpowiada za planowanie pracy kamery.

Juno zbliży się do Jowisza bardziej niż jakakolwiek sonda w historii, dzięki czemu JunoCam będzie miała okazję wykonać najlepsze zbliżenia kolorowych pasm chmur. Co 14 dni obracjąca się, napędzana panelami słonecznymi sonda będzie zbliżała się do Jowisza na zaledwie kilka godzin, podczas których będzie zbierała ogromne ilości danych naukowych oraz wykonywała kilkanaście zdjęć za pomocą JunoCam. Podczas największego zbliżenia, Juno będzie wykonywała zdjęcia z odległości zaledwie 5000 km nad chmurami Jowisza.

Czytaj dalej na portalu Urania.