Gwiazdozbiór Andromedy to jeden z 88 współczesnych gwiazdozbiorów nocnego nieba. Nie należy go jednak mylić z sąsiadującą z nami Galaktyką Andromedy. Gwiazdozbiór Andromedy stanowi dom dla przedstawionej powyżej galaktyki znanej pod nazwą katalogową NGC 7640.

Istnieje wiele różnych klasyfikacji służących do identyfikacji galaktyk pod względem kształtu czy struktury – NGC 7640 to galaktyka spiralna z poprzeczką. Galaktyki tego typu charakteryzują się ramionami spiralnymi, które nie mają swojego źródła w kulistym jądrze, a w końcach wydłużonej poprzeczki przecinającej centrum galaktyki. Nasza własna galaktyka – Droga Mleczna – także jest galaktyką spiralną z poprzeczką. NGC 7640 być może nie przypomina spirali na powyższym zdjęciu, jednak jest tak tylko ze względu na jej orientację w przestrzeni względem Ziemi, a właściwie Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, który w tym przypadku był fotografem. Bardzo często nie możemy oglądać galaktyk od góry przez co dostrzeżenie szczegółów ich budowy, takich jak np. ramiona spiralne, jest mocno utrudnione.

Niektóre cechy NGC 7640 wskazują na to, że w przeszłości galaktyka ta mogła oddziaływać z innymi galaktykami. Galaktyki charakteryzują się olbrzymią masą, a tym samym oddziałują ze sobą grawitacyjnie. Czasami te oddziaływania są łagodne, a czasami bardzo dramatyczne – np. gdy dochodzi do zderzenia dwóch lub więcej galaktyk i łączenia ich w nową, większą galaktykę.

Źródło: ESA/Hubble & NASA