Badacze z University of Manchester wraz ze współpracownikami z innych krajów, wykonali przegląd jednej z pobliskich galaktyk. Badacze wykonali przegląd Małego Obłoku Magellana (SMC), pobliskiej galaktyki karłowatej. Dr Tana Joseph jest główną autorką artykułu naukowego opisującego wyniki obserwacji, który ukazał się w periodyku Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Badacze odkryli dwie potencjalne nowe pozostałości po supernowych – obłoki gazu i pyłu pozostałe po eksplozji gwiazd. Dodatkowo, badacze wykryli sygnały radiowe od ponad 20 mgławic planetarnych, o których już wiedzieliśmy dzięki obserwacjom w zakresie optycznym

„To ekscytujący czas na badania pobliskich galaktyk. Owe pobliskie wyspy stanowią doskonałe laboratorium do badań, ponieważ znajdują się wystarczająco blisko, aby można było oddzielić od siebie tworzące je gwiazdy” piszą autorzy.

Obserwacje przeprowadzono w ramach projektu Evolutionary Map of the Universe (EMU), wykorzystując do tego nowy radioteleskop Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP).

Komentując wyniki obserwacji, dr Joseph powiedziała: „Możemy teraz łączyć dane w zakresie radiowym z obserwacjami w zakresie optycznym, rentgenowskim, gamma i podczerwony, dzięki czemu możemy badać SMC jak i inne galaktyki na niespotykanym dotąd poziomie szczegółowości”.

Obserwacje SMC przeprowadzono na dwóch różnych częstotliwościach radiowych (960 MHz oraz 1320 MHz), z czułością czterokrotnie wyższą od wcześniejszych przeglądów tej galaktyki. ASKAP zarejestrował ponad 7000 unikalnych źródeł radiowych w kierunku SMC, z których wiele to galaktyki tła, których promieniowanie przenika przez SMC – to więcej niż wszystkie poprzednie przeglądy razem wzięte.

W ramach projektu ASKAP EMU badacze przewidują odkrycie 70 milionów galaktyk w ciągu pięciu lat. Wcześniej naukowcom udało się zidentyfikować około 2,5 miliona galaktyk w ciągu 40 lat.

Źródło: University of Manchester