Międzynarodowy zespół astronomów kierowany przez Sorena Larsena z Uniwersytetu Radboud w Holandii przypadkowo odkrył gromadę kulistą, która zawiera niezwykle mało metali (pierwiastków cięższych od wodoru i helu). Astronomowie w trakcie wolnego czasu obserwacyjnego przyjrzeli się za pomocą teleskopów gromadzie kulistej krążącej wokół galaktyki Andromedy. Wyniki badań zostaną opublikowane dzisiaj w periodyku Science.

Gromady kuliste zazwyczaj składają się z setek tysięcy lub milionów starych gwiazd, które w grupie przemieszczają się wokół galaktyki. Uboga w metale gromada kulista RBC EXT8 znajduje się w galaktyce Andromedy. Gwiazdy tej gromady mają średnio 800 razy mniej metali niż Słońce i trzy razy mniej metali niż dotychczasowa rekordzistka w tym względzie.

To nie lada zagadka dla astronomów, ponieważ dotychczas uważano, że duże gromady kuliste muszą posiadać znaczącą zawartość metali. Nowe odkrycie jednak zdaje się miażdżyć tę teorię. Co więcej, odkrycie może mieć istotny wpływ na teorie opisujące powstawanie galaktyk we wczesnym wszechświecie.

Astronomowie wykonali swoje obserwacje za pomocą spektrometru HIRES zainstalowanego na Teleskopie Keck na Hawajach. 25 października 2019 r. przeanalizowali oni promieniowanie pochodzące z pięciu gromad kulistych w galaktykach znajdujących się w otoczeniu Drogi Mlecznej. Pierwotnie gromada kulista RBC EXT8 nie znajdowała się na liście, ale z uwagi na pozostały czas obserwacyjny, astronomowie postanowili przyjrzeć się także jej. Na przestrzeni kilku godzin wykonali dwie obserwacje spektroskopowe po 20 minut każda, a do analizy dorzucili trzy archiwalne zdjęcia wykonane za pomocą teleskopu CFHT, które pozwoliły określić rozmiary gromady.