Świąteczna gwiazda

Zostały zaledwie niecałe dwa tygodnie, więc warto przypomnieć. 21 grudnia będzie można na niebie (o ile pogoda pozwoli) zobaczyć dość nietypowy widok. Saturn i Jowisz zbliżą się na niebie tak blisko do siebie, że będą wyglądały niemal jak gwiazda podwójna. Co w tym takiego niezwykłego? Zasadniczo nic, bo to tylko pozorne zbliżenie, akurat widoczne z Ziemi. Ciekawe jest natomiast to, że obie planety nie zbliżyły się na ziemskim niebie tak bardzo od prawie 800 lat. Po raz ostatni planety były tak blisko siebie w 1226 r. Kolejne zbliżenie tego typu będzie miało miejsce w 2080 r.

Jakby tego było mało, do maksymalnego zbliżenia dojdzie w dniu przesilenia zimowego, czyli na początku najdłuższej nocy w ciągu roku. Od następnego dnia dzień zacznie się stopniowo wydłużać, a noc skracać.

Więcej o tym przeczytacie w artykule sprzed kilku tygodni: https://spidersweb.pl/2020/11/jowisz-saturn-jak-jedna-planeta.html

Nowe planety w katalogu TESS

Kosmiczny teleskop TESS odkrył dwa nowe układy planetarne. Wokół odległej o 324 lata świetlne gwiazdy TOI-251 krąży mini-Neptun, który okrąża ją w ciągu zaledwie 4,94 dnia w odległości zaledwie 0,06 AU. Obecne pomiary wskazują, że planeta TOI-251b jest niemal 3 razy większa od Jowisza, przy czym jej masa jest zbliżona do masy Jowisza.

Warto tutaj zauważyć, że gwiazda TOI-251 jest gwiazdą o masie zbliżonej do masy Słońca i promieniu równym 0,88 promienia Słońca. Gwiazda obraca się wokół własnej osi w ciągu 4 dni, a jej wiek szacuje się na 40-320 mln lat.

498 lat świetlnych od Ziemi znajduje się natomiast gwiazda TOI-942. Rozmiarami przypomina Słońce, aczkolwiek jest od niego nieco masywniejsza. Jej wiek szacuje się na 20-160 mln lat. TESS w jej pobliżu odkrył dwie dość mocno rozdęte planety. TOI-942b jest niemal pięć razy większa od Jowisza (masa 2,6 masy Jowisza) i okrąża gwiazdę w ciągu zaledwie 4,32 dni. TOI-942c jest jeszcze większa – jej promień jest niemal sześć razy większy od Jowisza i okrąża gwiazdę w ciągu „aż” 10,16 dni.

Nowy cykl słoneczny będzie jednym z najsilniejszych?

A tego akurat nie wiadomo. Oficjalna prognoza mówi, że rozpoczynający się właśnie kolejny cykl aktywności słonecznej będzie zbliżony do poprzedniego pod względem aktywności. Zakończony cykl nr 24 osiągnął 116 plam słonecznych i specjaliści z NASA oraz NOAA przewidują że cykl nr 25 osiągnie ok. 115 plam słonecznych.

Zespół naukowców z National Center for Atmospheric Research (NCAR) podejrzewa jednak, że rozpoczynający się cykl będzie jednym z najsilniejszych w historii i osiągnie aktywność na poziomie nawet 210-260 plam słonecznych. No co zrobić, mamy 2020 r. – wszystkie szokujące prognozy mogą okazać się prawdziwe.

Tutaj przy okazji należy wspomnieć o zdjęciu plamy słonecznej wykonanym przez Teleskop Słoneczny Daniela K. Inouye opublikowanym niedawno przez naukowców pracujących nad budową teleskopu.

Więcej: https://phys.org/news/2020-12-sunspot-strongest.html

Zmarł gen. Chuck Yeager

W wieku 97 zmarł gen. Charles Elwood Yeager, pierwszy człowiek, który przekroczył barierę dźwięku. Później ponownie pobił rekord osiągając prędkość Mach 2,44. Wszystkim, którzy dokładniej chcieliby poznać sylwetkę Yeagera szczerze polecam książkę pt. „Najlepsi. Kowboje, którzy polecieli w kosmos” autorstwa Toma Wolfe’a, która po raz ostatni została wydana na polskim rynku w 2018 r. Jej recenzję napisałem wtedy tutaj.

Więcej o Chucku przeczytacie tutaj: https://spidersweb.pl/2020/12/zmarl-chuck-yeager.html

Dzisiaj może dojść do pierwszego lotu Starshipa na 12,5 km

To może być naprawdę fascynujące. Na dzisiaj, na godzinę 15:00 polskiego czasu planowana jest relacja z pierwszego lotu Starshipa, nowej rakiety Elona Muska, która docelowo będzie miała potencjał wynoszenia ludzi nie tylko na orbitę, ale także na Księżyc czy na Marsa.

Warto obejrzeć dzisiejszą relację, bo jak to z pierwszymi lotami bywa, jest duża szansa na to, że lot zakończy się fajerwerkami. W świecie rakiet nie ma nic ciekawszego niż nieudany lot zakończony efektowną eksplozją. Taka moja opinia

Relację będzie można obejrzeć poniżej:

Więcej informacji o dzisiejszym locie tutaj: https://spidersweb.pl/2020/12/pierwszy-lot-starship-sn8.html

Jedna z najczarniejszych planet ma przed sobą czarną przyszłość

WASP-12b to planeta krążąca wokół gwiazdy nieco większej od Słońca, oddalonej od nas o 1410 lat świetlnych. Jest to tzw. gorący jowisz, który krąży niezwykle blisko swojej gwiazdy. Planeta okrąża ją w ciągu zaledwie jednego dnia ziemskiego. Z uwagi na tak niewielką odległość, gaz z atmosfery planety jest bezustannie odsysany grawitacyjnie.

Precyzyjne obserwacje pozwoliły astronomom ustalić, że orbita planety ulega bezustannej degeneracji, w efekcie której już za 2,9 mln lat planeta, cóż… skończy w swojej gwieździe.

Uff, dobry początek tygodnia