Chińska firma Galactic Energy przeprowadziła w środę z powodzeniem swój pierwszy morski start. Jest to już dziewiąty z rzędu udany start rakiety wyprodukowanej przez tę prywatną firmę.

O godzinie 11:34 polskiego czasu we wtorek, 5 września z mobilnej platformy morskiej znajdującej się u wybrzeży miasta Haiyang w chińskiej prowincji Szantung wystartowała rakieta Ceres-1. Na jej pokładzie znajdowały się cztery satelity konstelacji Tianqi, która będzie obsługiwała w Chinach internet rzeczy, zbudowane przez prywatną firmę Guodian Gaoke. Docelowo firma planuje wynieść na orbitę na wysokości 800 kilometrów 38 satelitów do 2024 roku. Po wtorkowym starcie na orbicie jest ich już 24.

Ceres-1 to niepozorna rakieta o średnicy 1,4 metra, długości 20 metrów, masie przy starcie około 33 ton i górny stopień na paliwo ciekłe. Według specyfikacji może ona dostarczyć 400 kg na niską orbitę okołoziemską (LEO) lub 300 kg na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO) na wysokości 500 km. Wtorkowy start był pierwszą misją, której celem była orbita na wysokości 800 km.

Port kosmiczny Haiyang służył dotychczas do wystrzeliwania takich rakiet jak Długi Marsz 11, czy rakieta Jielong-3. Teraz do tej grupy dołączył także Ceres-1, ale już w grudniu w tym samym miejscu zadebiutuje kolejna rakieta Gravity-1 aktualnie opracowywana przez prywatną firmę Orienspace. Według informacji producenta będzie się ona składała z trzech stopni na paliwo stałe i czterech boosterów pomocniczych. Ten prawdziwy behemot powinien być w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską nawet 6500 kg ładunku.

Skoro jest Ceres, to będzie i Pallas

Galactic Energy to stosunkowo młoda firma, założona w 2018 roku przez byłych pracowników państwowej firmy CALT odpowiedzialnej za budowę rakiet.

Aktualnie firma przygotowuje się do pierwszego lotu dwustopniowej rakiety Pallas-1, które ma wynosić na LEO 5000 kg ładunku (lub 3000 kg na SSO). Według planów będzie to rakieta wielokrotnego użytku. Debiut rakiety aktualnie planuje się na trzeci kwartał 2024 roku. Pierwsza próba odzyskania boostera po locie orbitalnym planowana jest na 2025 rok.

Chiński sektor komercyjnych operatorów rakiet jest już całkiem pokaźny. Aktualnie na rynku znajduje się sześć firm, które wynoszą swoje rakiety na orbitę. Są to Galactic Energy, iSpace, Landspace, Space Pioneer i państwowe spółki spin-off CAS Space i Expace. Wszystkie one wysłały w tym roku na orbitę co najmniej jeden ładunek.