Członkowie zespołu kuratorskiego w Johnson Space Center NASA w Houston pomyślnie usunęli dwa elementy mocujące z głowicy próbnika, które uniemożliwiały dotąd dostęp do głównej części materiału pobranego z powierzchni planetoidy Bennu przez sondę OSIRIS-REx.

Obecnie trwają prace nad zakończeniem demontażu mechanizmu pobierania próbek typu Touch-and-Go (TAGSAM) w celu odsłonięcia pozostałych skał i pyłu dostarczonych przez NASA w ramach pierwszej misji poboru próbek z asteroid.

„Nasi inżynierowie i naukowcy przez ostatnie tygodnie niestrudzenie pracowali jednocześnie nad przygotowaniem próbki ponad 70 gramów materii, do którego udało się dostać wcześniej, ale także nad projektowaniem, budową i testami nowych narzędzi, które umożliwiłyby bezpieczne dostanie się do głównej części materii pobranej z Bennu”za kulisami, aby nie tylko przetworzyć ponad 70 gramów materiału, do którego mogliśmy uzyskać dostęp wcześniej, ale także zaprojektować, wyprodukować i przetestować nowe narzędzia, które pozwoliły nam pokonać tę przeszkodę” – powiedziała Eileen Stansbery, szefowa działu ARES w Johnson Space Center.

Czytaj także: Próbki z planetoidy Bennu już na Ziemi. Właśnie zakończyła się misja OSIRIS-REx

Pozostała część próbki zbiorczej będzie w pełni widoczna po kilku dodatkowych etapach demontażu, kiedy to specjaliści wykonają zdjęcia próbki w bardzo wysokiej rozdzielczości, gdy znajduje się ona jeszcze w głowicy TAGSAM. Ta część próbki zostanie następnie usunięta i zważona, a zespół będzie w stanie określić całkowitą masę materiału Bennu przechwyconego w trakcie misji.

Inżynierowie wstrzymali demontaż osprzętu głowicy TAGSAM w połowie października po odkryciu, że dwóch z 35 śrub mocujących nie można usunąć za pomocą narzędzi zatwierdzonych do użytku w komorze rękawicowej OSIRIS-REx.

Aby sobie poradzić z tym problemem, trzeba było zaprojektować i wyprodukować dwa nowe, wieloczęściowe narzędzia ułatwiające dalszy demontaż głowicy TAGSAM. Narzędzia te obejmują nowo wykonane na zamówienie klucze wykonane z konkretnego gatunku chirurgicznej, niemagnetycznej stali nierdzewnej; najtwardszego metalu zatwierdzonego do stosowania w czystych komorach rękawicowych.

„Oprócz wyzwania projektowego polegającego na ograniczeniu się do zatwierdzonych materiałów w celu ochrony wartości naukowej próbki planetoidy, te nowe narzędzia musiały również działać w ciasnej przestrzeni komory rękawicowej, ograniczając ich wysokość i masę” – powiedziała dr Nicole Lunning, kuratorka OSIRIS-REx w firmie Johnson.

Przed właściwym usunięciem śrub zespół Johnson Space Center przetestował nowe narzędzia i procedury usuwania w laboratorium próbnym. Po każdym pomyślnym teście inżynierowie zwiększali wartości momentu obrotowego montażu i powtarzali procedury testowe, aż zespół miał pewność, że nowe narzędzia będą w stanie osiągnąć wymagany moment obrotowy, minimalizując jednocześnie ryzyko potencjalnego uszkodzenia głowicy TAGSAM lub jakiegokolwiek zanieczyszczenia próbki.

Pomimo tego, że dotychczas nie było możliwości całkowitego zdemontowania głowicy TAGSAM, członkowie zespołu badawczego zebrali już 70,3 grama materiału z planetoidy z obudowy sprzętu. Warto zwrócić uwagę na to, że celem misji było przywiezienie w ogóle co najmniej 60 gramów materii z planetoidy. Część próbek trafiła już do zespołu naukowców, a część została zamknięta na długie lata i dziesięciolecia do badania instrumentami, które powstaną w przyszłości. Warto zwrócić uwagę na fakt, że część z tych próbek przechowywana będzie w temperaturze pokojowej, a część w -80 stopniach Celsjusza. Najprawdopodobniej wiosną opublikowany zostanie katalog próbek dostępnych dla zespołów naukowych spoza Stanów Zjednoczonych.