Po wystrzeleniu w październiku należąca do agencji sonda kosmiczna Europa Clipper będzie zawierać wykonaną z wielu warstw płytkę zawierającą ponad 2,6 miliona nazwisk przesłanych przez przedstawicieli cywilizacji zamieszkującej Ziemię.

Zgodnie z wieloletnią tradycją kultywowaną w NASA, także i teraz w przestrzeń kosmiczną poleci specjalna wiadomość dla każdego, kto na swojej drodze spotka sondę kosmiczną Europa Clipper zmierzającą do Jowisza, a szczególnie do Europy, jego księżyca.

Naukowcy od wielu już lat mówią o tym, że pod lodową skorupą Europy skrywa się ocean ciekłej wody zawierający dwa razy więcej wody, niż wszystkie oceany na powierzchni Ziemi. Informacja umieszczona na trójkątnej płytce widocznej na zdjęciu powyżej będzie opisywała ten unikalny związek Europy z naszą planetą.

W samym środku płytki znajduje się rycina przedstawiająca wiersz „In Praice of Mystery: A Poem for Europa” autorstwa Ady Limón wraz z krzemowym chipem zawierającym zapis 2,6 miliona nazwisk przesłanych do NASA przez entuzjastów eksploracji przestrzeni kosmicznej. Mikrochip stanowi centralny element ilustracji przedstawiającej butelkę z wiadomością unoszącą się w układzie Jowisza.

Płytka wykonana z tantalu o wymiarach około 18 na 28 centymetrów zawiera liczne elementy graficzne po obu stronach. Panel skierowany na zewnątrz przedstawia grafikę podkreślającą połączenie Ziemi z Europą. Językoznawcy zebrali nagrania słowa „woda” używanego w 103 językach z rodzin języków z całego świata. Pliki audio zostały przekształcone w kształty fal (wizualne reprezentacje fal dźwiękowych) i wytrawione na płycie. Kształty fal rozchodzą się promieniście od symbolu reprezentującego znak „wody” w amerykańskim języku migowym.

Aby usłyszeć dźwięk mówionych języków i zobaczyć znak, przejdź do: go.nasa.gov/MakeWaves.

Nawiązując do informacji zapisanej na Złotej Płycie, która poleciała w przestrzeń międzyplanetarną, a później międzygwiezdną na pokładzie sondy Voyager, także tutaj wielowarstwowa przesyłka zamontowana na pokładzie sondy Europa Clipper ma pobudzić wyobraźnię i zaoferować jednoczącą wizję.

„Zawartość i projekt płyty na zewnętrznej osłonie sondy Europa Clipper ma ogromne znaczenie” – mówi Lori Glaze, dyrektor Wydziału Nauk Planetarnych w siedzibie NASA w Waszyngtonie. „Owa płytka łączy w sobie to, co ludzkość ma najlepszego do zaoferowania we wszechświecie – naukę, technologię, edukację, sztukę i matematykę. Przesłanie o związku przez wodę, niezbędną dla wszystkich form życia, jakie znamy, doskonale ilustruje związek Ziemi z tym tajemniczym oceanicznym światem, do którego się właśnie wybieramy.”

W 2030 roku, po przebyciu dystansu 2,6 miliarda kilometrów, Europa Clipper wejdzie na orbitę wokół Jowisza, na której wykona 49 bliskich przelotów w pobliżu Europy. Aby ustalić, czy istnieją warunki, w których może istnieć życie, potężny zestaw instrumentów naukowych statku kosmicznego zbierze dane o oceanie znajdującym się pod powierzchnią Księżyca, ale także o lodowej skorupie, cienkiej atmosferze i otoczeniu kosmicznym.

Obwody elektroniczne wszystkich instrumentów naukowych umieszczona została w masywnej metalowej osłonie zaprojektowanej tak, aby chronić wszystkie obwody przed niezwykle intensywnym promieniowaniem Jowisza. Trójkątna płytka pamiątkowa będzie zdobiła zamknięcie osłony.

Z uwagi na to, że poszukiwanie warunków sprzyjających powstaniu życia poza Ziemią jest jednym z najważniejszych elementów misji, równanie Drake’a zostało również wyryte na płycie – po stronie skierowanej do wewnątrz. Mowa tutaj o równaniu matematycznym opracowanym przez astronoma Franka Drake’a w 1961 roku. Owo równanie służy od tego czasu do szacowania możliwości odkrycia zaawansowanych cywilizacji poza Ziemią.

Ponadto grafika na skierowanej na niewidocznej stronie płytki będzie zawierać odniesienie do częstotliwości radiowych uznawanych za prawdopodobne w komunikacji międzygwiezdnej, symbolizując, w jaki sposób ludzkość wykorzystuje to pasmo radiowe do nasłuchiwania wiadomości z kosmosu. Te szczególne częstotliwości odpowiadają falom radiowym emitowanym w przestrzeni przez składniki wody i są znane przez astronomów jako „dziura wodna”. Na płycie są one przedstawione jako linie emisji radiowej.

Na płytce umieszczono także portret jednego z założycieli nauk planetarnych, Rona Greeleya, którego wczesne wysiłki na rzecz opracowania misji do Europy dwie dekady temu położyły podwaliny pod realizację misji Europa Clipper.

„Włożyliśmy wiele myśli i inspiracji w projekt tej płyty, podobnie jak w samą tę misję” – mówi naukowiec projektu Robert Pappalardo z Jet Propulsion Laboratory NASA w południowej Kalifornii. „To była podróż trwająca dziesięciolecia i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, co Europa Clipper zobaczy pod powierzchnią lodu”.

Po zakończeniu montażu Europa Clipper w JPL sonda zostanie wysłana do Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na Florydzie, gdzie będzie oczekiwała na start zaplanowany na październik.