Instrumenty zainstalowane na pokładzie sondy Trace Gas Orbiter, która dotarła do Marsa w październiku 2016 roku z powodzeniem przekazały na Ziemię dane otrzymane od łazików Opportunity i Curiosity. Powyższa grawika przedstawia geometrię układu TGO-Opportunity. Źródło: NASA/JPL-Caltech/ESA

Dane z obu aktualnie aktywnych łazików marsjańskich zostały w ubiegłym tygodniu przekazane na Ziemię za pomocą instrumentów zainstalowanych na pokładzie nowej marsjańskiej sondy Trace Gas Orbiter (TGO).

22. listopada jeden z dwóch zainstalowanych na TGO odbiorników radiowych Electra odebrał transmisję danych z łazików Opportunity i Curiosity. Tym samym wzmocniona została międzynarodowa sieć telekomunikacyjna wspierająca eksplorację Czerwonej Planety. Wkrótce potem główne radio orbitera służące do komunikacji z Ziemią przekazało na Ziemię dane odebrane za pomocą Electry.

Sonda ExoMars/Trace Gas Orbiter dotarła do Marsa 19 października 2016 roku. Zgodnie z planem jej wstępna orbita jest bardzo wydłużona, przez co sonda na zmianę oddala się od Marsa na odległość 98 000 kilometrów, po czym zbliża się na odległość mniejszą niż 310 kilometrów. Okres orbitalny aktualnie wynosi ok. 4.2 dni.

Regularne wykorzystanie tej funkcji TGO rozpocznie się za nieco ponad rok – dopiero po zakończeniu ustalania ostatecznej, niemal kołowej orbity wokół Marsa (na wysokości ok. 400 km nad powierzchnią). Do tego czasu cztery inne aktywne sondy znajdujące się na orbicie wokół Marsa mogą przekazywać informacje przesyłane przez łaziki. Podstawowym przekaźnikiem danych z łazików marsjańskich są sondy Mars Odyssey oraz Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).