Enigmatyczne zmiany jasności układu podwójnego znajdującego się w gwiazdozbiorze Strzelca można wyjaśnić obecnością zmiennego dysku gazowego otaczającego gorącą gwiazdę, która z kolei krąży wokół chłodniejszej towarzyszki. Do takich wniosków doszli badacze z Chile, Serbii i Polski/

Układ podwójny OGLE-BLG-ECL-157529 znajdujący się 10,567 lat świetlnych od Ziemi wykazuje nietypową zmienność jasności trwającą prawie 800 dni, oraz typowe zmiany zachodzące w układzie zaćmieniowym powtarzające się co 24,8 dni. Przeanalizowane przez badaczy dane obejmują ponad 19 lat obserwacji prowadzonych w obserwatorium Las Campanas w Chile w ramach polskiego projektu OGLE.

Codziennie rano zapraszam na podcast „Dzień Dobry Kosmos”

Niezwykle interesujący układ podwójny

Astronomowie zidentyfikowali obiekt jako układ podwójny, w którym chłodniejsza i znajdująca się na późniejszym stadium ewolucji gwiazda przekazuje masę swojej gorętszej towarzyszce, tworząc w ten sposób pyłowy dysk rozciągający się na 30 promieni gwiazdy. Temperatura dysku wynosi ok. 3000K, a jego rozmiary i temperatura zmieniają się w zależności od ilości materii otrzymywanej z chłodniejszej gwiazdy.

W swoim artykule naukowym badacze wykazują w jaki sposób właściwości dysku przekonująco tłumaczą zmiany jasności układu podwójnego. W szczególności układ ten charakteryzuje się nietypową zmiennością głębokości zaćmień, którą można wyjaśnić ewolucją dysku gazowego.