Rosyjscy kosmonauci na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) zmuszeni byli przejąć kontrolę nad zbliżającym się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej statkiem towarowym Progress przewożącym 2,7 tony zaopatrzenia po tym, jak jego automatyczny system cumowania uległ awarii.

Bezzałogowy statek towarowy Progress 86, zadokował do zbudowanego w Rosji modułu Poisk stacji kosmicznej, po tym jak kontrolę nad nim przejęli kosmonauci Oleg Kononenko i Nikołaj Czub, monitorujący proces podejścia i cumowania z wnętrza stacji kosmicznej. Kononenko zdalnie przejął kontrolę nad statkiem towarowym za pomocą systemu o nazwie TORU, gdy statek Progress 86 znajdował się w odległości około 150 metrów. Wtedy to najprawdopodobniej doszło do usterki automatycznego systemu cumowania Kurs na pokładzie statku.

„Podczas przelotu pojazd Progress zaczął oddalać się od oczekiwanego położenia i nie był prawidłowo ustawiony na ścieżce do cumowania” – powiedziała rzeczniczka NASA Anna Schneider komentując procedurę na żywo. „Załoga na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przejęła kontrolę ręczną i samodzielnie skierowała statek na właściwą ścieżkę”.

Kononenko zacumował statek kosmiczny Progress 86 do ISS o godzinie 11:18 GMT, kończąc dwudniowy lot kosmiczny, który rozpoczął się w piątek (1 grudnia) udanym wystrzeleniem na szczycie rosyjskiej rakiety Sojuz z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Statek towarowy przed dokowaniem wykonał 37 orbit wokół Ziemi.

Subskrybuj i obserwuj wszystkie aktualności na swoim ulubionym komunikatorze

WhatsApp – kliknij tu
Messenger – kliknij tu
Telegram – kliknij tu

„Kontakt potwierdzony, cumowanie potwierdzone” – przekazał Kononenko przez radio do kontroli misji Roskosmos pod Moskwą. Progress 86 i ISS znajdowały się wtedy 400 km nad zachodnim Pacyfikiem.

Progress 86 przywiózł na pokład stacji 2540 kilogramów zapasów dla siedmiu członków załogi, którzy obecnie mieszkają i pracują na ISS. Transport ten obejmuje żywność, sprzęt, zapasy i sprzęt do eksperymentów naukowych, który będzie używany przez załogi podczas ich sześciomiesięcznego pobytu na stacji.

Rosyjskie statki kosmiczne Progress to jeden z kilku różnych pojazdów używanych do regularnego uzupełniania zaopatrzenia ISS. Po dostarczeniu zapasów na pokład stacji odcumowują i ulegają spaleniu w atmosferze ziemskiej. Oprócz Progressów, zapasy na stację dowożą także statki towarowe Dragon firmy SpaceX i statek kosmiczny Cygnus firmy Northrop Grumman.