Jeżeli komukolwiek przyszło do głowy, że pora wysłać Kosmiczny Teleskop Hubble’a na emeryturę, to zdjęcie powinno zmienić ich podejście. Owszem, teleskop Jamesa Webba już obserwuje wszechświat i ściągnął trochę ciężaru z barków Hubble’a, ale legendarny teleskop na emeryturę się nie wybiera.

Na opublikowanym właśnie zdjęciu możemy zobaczyć trzy gwiazdy tworzące układ skatalogowany jako HP Tau. Należące do niego gwiazdy to odpowiednio HP Tau, HP Tau G2 i HP Tau G3.

Cały widoczny na zdjęciach z Hubble’a układ ma zaledwie 10 milionów lat, a gwiazdy go tworzące są tak młode, że jeszcze nie rozpoczęła się w nich synteza wodoru w hel.

2,4-metrowej średnicy zwierciadło teleskopu Hubble’a krążącego wokół Ziemi na wysokości 547 km sfotografowało fragment mgławicy refleksyjnej znajdującej się 550 lat świetlnych od nas w kierunku Gwiazdozbioru Byka. Takie mgławice składają się z pyłu międzygwiezdnego, który odbija światło znajdujących się w pobliżu gwiazd. Mgławica refleksyjna, w przeciwieństwie do emisyjnych, sama nie emituje żadnego promieniowania.

Mają charakterystyczny niebieski odcień ze względu na odblaskowe właściwości pyłu. Patrząc na zdjęcie, łatwo można sobie wyobrazić wydrążoną wnękę w mgławicy, wyrzeźbioną przez młode gwiazdy.

W centrum zdjęcia widzimy trzy gwiazdy: HP Tau, HP Tau G2 i HP Tau G3. HP Tau to rodzaj gwiazdy zmiennej typu T Tau. Są to typy gwiazd mające mniej niż 10 milionów lat i nazwane na cześć pierwszej takiej gwiazdy odkrytej właśnie w gwiazdozbiorze Byka.