Nigdy wcześniej żaden teleskop nie był w stanie stworzyć tak ostrych zdjęć astronomicznych tak dużego obszaru nieba jednocześnie.

Już we wtorek 7 listopada Europejska Agencja Kosmiczna opublikuje pierwsze kolorowe zdjęcia wykonane za pomocą wystrzelonego niedawno w przestrzeń kosmiczną teleskopu Euclid. Zdjęcia te stanowią część „wczesnych obserwacji”, podczas których Euclid miał za zadanie przyjrzeć się grupie obiektów kosmicznych wybranych ze względu na ich wartość naukową, ale także na ich atrakcyjność dla opinii publicznej.

Czytaj także: No i poleciał! Euclid będzie odkrywać ciemny wszechświat

W trakcie prezentacji zobaczymy pięć zdjęć pełnych kosmicznych tajemnic czekających na odkrycie. A to dopiero początek. Podczas swojej sześcioletniej misji Euclid wygeneruje zestaw danych astronomicznych, do którego zapisu trzeba by było wykorzystać milion płyt DVD. Dane te posłużą do stworzenia największej w historii trójwymiarowej mapy Wszechświata i odkrycia tajemnic ciemnej materii i ciemnej energii.

Na poniższym filmie możesz usłyszeć od ekspertów, jak Euclid osiągnął ten kamień milowy. Odkryj, co czuli, gdy zobaczyli pierwsze obrazy, i dowiedz się, co te obrazy powiedzą nam o kosmosie.

Oglądaj prezentację zdjęć na żywo w ESA Web TV lub w oknie poniżej już 7 listopada o 14:15 CET. Jednocześnie na stronie esa.int/euclid zostanie opublikowany komunikat prasowy ESA zawierający wszystkie zdjęcia.