Międzynarodowy zespół astronomów korzystając z teleskopu ALMA (Atacama Large Milimeter/submilimeter Array w Chile) zaobserwował zdumiewający spiralny wzór w gazie otaczającym czerwonego olbrzyma LL Pegasi i towarzyszącą mu gwiazdę – układ oddalony od nas o 3400 lat świetlnych.

To co tutaj tak szczegółowo możemy obserwować o ostatni etap życia umierającego czerwonego olbrzyma, który właśnie odrzuca większość swojego gazu pod postacią silnego wiatru gwiezdnego –  mówi Mark Morris, współautor badań i profesor fizyki i astronomii na UCLA.

Po porównaniu obserwacji teleskopowych z symulacjami komputerowymi astronomowie doszli do wniosku, że za kształt gazowego obłoku otaczającego układ odpowiedzialna jest wysoce eliptyczna orbita.

Artykuł opisujący odkrycie został opublikowany w periodyku Nature Astronomy.

Ze względu na ruch po orbicie tracącego masę czerwonego olbrzyma, zimny obłok molekularny tworzący wiatr  emitowany przez gwiazdę rozwijany jest niczym woda z rotującego tryskacza ogrodowego tworząc przy tym swój charakterystyczny spiralny kształt –  mówi Morris.

ALMA obserwuje emisję na krótkich falach radiowych. Dzięki temu instrumentowi naukowcy byli w stanie stworzyć trójwymiarowy obraz emisji oparty na cząsteczkach wyrzuconych z LL Pegasi tworzących spiralny wzór obłoku.

Zdjęcia przedstawiające wiele pełnych obrotów spirali mówią nam wiele o dynamice układów podwójnych na przestrzeni 5000 lat.

Ten niespotykanie uporządkowany system otwiera nam drzwi do zrozumienia w jaki sposób ewoluują orbity takich układów kiedy jedna z gwiazd zaczyna tracić masę – dodaje Morris.

Źródło: Nature