Różne typu egzoplanet, które czekają na odkrycie: gazowe giganty z dużymi egzoksiężycami, lodowe globy, jałowe skaliste obiekty, "super-Ziemie" z głębokim oceanem oraz (w środku) Ziemia. Planety nie są w skali w porównaniu z Ziemią / Źródło: K. Kanawka, Kosmonauta.net
Różne typu egzoplanet, które czekają na odkrycie: gazowe giganty z dużymi egzoksiężycami, lodowe globy, jałowe skaliste obiekty, „super-Ziemie” z głębokim oceanem oraz (w środku) Ziemia. Planety nie są w skali w porównaniu z Ziemią / Źródło: K. Kanawka, Kosmonauta.net

Wraz z serwisem Kosmonauta.net przedstawiamy dziewięć najciekawszych skalistych egzoplanet z najnowszych odkryć teleskopu Kepler. W tym artykule spojrzymy na Kepler-560b.

Dziesiątego maja 2016 roku NASA opublikowała kolejny zestaw informacji o odkryciach z kosmicznego teleskopu Kepler. Jest to potwierdzenie istnienia 1284 planet pozasłonecznych. Wśród nich znajduje się dziewięć małych, skalistych egzoplanet, krążących blisko lub wewnątrz ekosfer swoich gwiazd. Planety otrzymały oznaczenia Kepler-1638b, Kepler-1606b, Kepler-1544b, Kepler-1455b, Kepler-560b, Kepler-1410b, Kepler-705b, Kepler-1229b i Kepler-1593b.

Wraz z serwisem Kosmonauta.net, w tej serii artykułów opiszemy te dziewięć egzoplanet. Czy jest wśród nich “druga Ziemia”? W tym artykule spojrzymy na Kepler-560b.

Egzoplaneta Kepler-560b krąży wokół czerwonego karła o masie około 34% masy Słońca z czasem zaledwie 18,5 dnia. Średnicę tej egzoplanety wyznaczono na około 15% średnicy Jowisza. Ta wartość odpowiada mniej więcej 1,65 x średnica Ziemi. Kepler-560b otrzymuje około 1,3 x więcej promieniowania od swej gwiazdy niż Ziemia od Słońca. Stawia to Keplera-560b blisko wewnętrznej krawędzi ekosfery (w dość konserwatywnej definicji ekosfery).

Jak na razie brak dalszych informacji na temat Keplera-560b. Nie są znane parametry orbity tej egzoplanety ani masa tego obiektu. Promień tej planety sugeruje, że najprawdopodobniej jest to obiekt typu “super-Ziemia”, o grubej atmosferze i być może warstwie wody pomiędzy atmosferą a skalistą powierzchnią.

Jak mogłyby wyglądać warunki wewnątrz lub na powierzchni Keplera-560b? Zakładając, że jest to “super-Ziemia” a nie gazowy obiekt typu “mini-Neptun”, można spodziewać się grubej atmosfery, dużej aktywności geologicznej i stosunkowo silnego pola magnetycznego. Ciśnienie atmosferyczne powinno być znacznie wyższe niż na Ziemi – być może nawet kilkadziesiąt razy więcej od ziemskiej atmosfery. Temperatura powierzchni Keplera-560b może znacznie przekraczać 100 stopni Celsjusza W takich warunkach, przy dużym ciśnieniu atmosferycznym, woda może nadal istnieć w stanie ciekłym. Jest jednak dość mało prawdopodobne, aby w takich warunkach mogło powstać czy utrzymać się życie, gdyż w wyższych temperaturach nie mogą się utrzymać bardziej skomplikowane związki organiczne.

Podsumowując: Kepler-560b może być bardzo małym mini-Neptunem albo pozbawioną życia gorącą “super-Ziemią”, choć może na niej występować woda.

(Kosmonauta.net, Puls Kosmosu)