NASA ma nowe ucho do słuchania sond kosmicznych

Deep Space Network, sieć radioteleskopów służących do komunikacji z sondami kosmicznymi przemierzającymi Układ Słoneczny właśnie wzbogaciła się o jedną nową antenę. W sam raz na planowany na przyszły miesiąc tłok na orbicie Marsa.

Deep Space Station 56 to 34-metrowej średnicy antena, która od 2017 roku powstawała w Hiszpanii. Podczas gdy wszystkie dotychczas wykorzystywane anteny były zdolne nasłuchiwać niebo tylko na wybranych częstotliwościach, DSS-56 jest pierwszą anteną, która będzie mogła rejestrować sygnały w pełnym zakresie częstotliwości komunikacyjnych, przez co będzie mogła nasłuchiwać wszystkich ponad 30 sond kosmicznych obecnie „obsługiwanych” przez DSN.

O sieci Deep Space Network zazwyczaj się nie mówi w kontekście misji kosmicznych, jednak jak przekonuje Thomas Zurbuchen, zastępca administratora Dyrektoratu Misji Naukowych w siedzibie NASA w Waszyngtonie:

DSN jest niezbędna w wielu aspektach naszej obecnej oraz przyszłej pracy w Układzie Słonecznym. To za jej pomocą Ziemia łączy się z odległymi sondami kosmicznymi. Teraz stopniowo przygotowujemy ją do obsługi załogowych misji kosmicznych na Księżyc oraz w dalsze ostępy Układu Słonecznego.

Antena została uroczyście włączona do pracy w piątek, 22 stycznia.