kuiper

Amazon planuje wystrzelić pierwszą parę prototypowych satelitów konstelacji Kuiper jeszcze tej jesieni. Do wyniesienia satelitów na orbitę posłuży jednak rakieta Atlas 5 dostarczona przez United Launch Alliance (ULA). Zmiana rakiety ma uchronić firmę przed kolejnymi opóźnieniami w realizacji projektu.

Satelity testowe miały wystartować na orbitę podczas pierwszego w historii lotu rakiety Vulcan Centaur od ULA. Start rakiety jednak został po kolejnym opóźnieniu przeniesiony na czwarty kwartał roku.

Amazon początkowo planował rozmieścić KuiperSat-1 i KuiperSat-2 pod koniec 2022 roku. Wtedy to satelity miały być wyniesione na szczycie rakiety RS1 od ABL Space Systems.

Aktualnie wszystko wskazuje na to, że prototypy Projektu Kuiper mogą wystartować już 26 września na szczycie rakiety Atlas 5.

Amazon zarezerwował sobie w ramach wielomiliardowego kontraktu dziewięć rakiet Atlas 5 i 38 rakiet Vulcan oraz paletę innych rakiet opracowywanych aktualnie przez Arianespace i Blue Origin.

Firma planuje rozpocząć wystrzeliwanie komercyjnych satelitów w przyszłym roku. Docelowo na orbicie ma znaleźć się 3236 satelitów konstelacji dostarczających z niskiej orbity okołoziemskiej szerokopasmowy internet.

Połowa konstelacji musi zostać rozmieszczona do lipca 2026 r. zgodnie z przepisami zawartymi w udzielonej przez Federalną Komisję Łączności licencji. Pozostałe satelity będą musiały trafić na orbitę w ciągu kolejnych trzech lat.

Amazon w 2025 roku planuje otworzyć zakład budowy i przetwarzania satelitów o powierzchni 31 000 metrów kwadratowych w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego na Florydzie, aby przyspieszyć realizację projektu.

Firma zapewniła sobie łącznie do 92 startów z ULA, Arianespace i Blue Origin.