Międzynarodowy zespół naukowców odkrył niezwykle ciekawy układ trzech bardzo młodych gwiazd, które aktualnie intensywnie gromadzą materię z otoczenia.

Astronomowie zaobserwowali i przeanalizowali ramiona spiralne zasilające młode gwiazdy w powstającym właśnie układzie potrójnym gwiazd, oferując nowy wgląd w procesy formowania gwiazd i planet.

Międzynarodowy zespół badawczy, w skład którego wchodzi prof. Jaehan Bae, poczynił znaczące postępy w zrozumieniu powstawania gwiazd i złożoności powstawania planet.

W trakcie prowadzonych badań dokonano znaczącego odkrycia, gdy badacze zaobserwowali trzy duże ramiona spiralne prowadzące do bardzo młodych obiektów, tj. protogwiazd, w rozwijającym się układzie potrójnym gwiazd. Naukowcy potwierdzili, że ramiona spiralne działają jak „streamery”, dostarczając materię młodym gwiazdom, które rosną poprzez absorpcję gazu. Odkrycia zaprezentowane w The Astrophysical Journal dostarczają cennych informacji na temat pochodzenia streamerów, które wcześniej było niejasne.

Chociaż większość gwiazd w galaktyce, w przeciwieństwie do naszego Słońca, powstaje w układach wielokrotnych, zrozumienie powstawania takich układów okazało się trudnym zadaniem.

Międzynarodowy zespół kierowany przez profesora Jeong-Euna Lee z Uniwersytetu Narodowego w Seulu wykorzystał radioteleskop Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) do zbadania powstającego układu gwiazd. Jako teoretyk Bae odegrał kluczową rolę w interpretacji zaobserwowanych danych, łącząc je z modelami teoretycznymi tak, aby zrozumieć proces powstawania układów wielokrotnych.

Zespół przeprowadził symulacje komputerowe pod kierunkiem prof. Tomoaki Matsumoto, z Uniwersytetu Hosei. Badacze odkryli zaskakującą zgodność między symulacją a obserwacjami, co wskazuje, że zaproponowane przez nich ramy teoretyczne prawdopodobnie działają zgodnie z oczekiwaniami.

„Najlepszym sposobem testowania modeli teoretycznych jest obserwacja formujących się obecnie układów tego typu” – powiedział Bae. Patrząc w przyszłość, zespół Bae przedstawił propozycję systematycznego programu obserwacji formowania się układów gwiazdowych. Jego celem miałaby być identyfikacja oznak dynamicznych interakcji między powstającymi gwiazdami a ich otoczeniem.

„Mam nadzieję, że dzięki tym badaniom będziemy mogli obserwować inne formujące się układy wielokrotne gwiazd, aby sprawdzić, czy obserwowany przez nas aktualnie jest prawdziwym dziwakiem, czy normą” – powiedział Bae.

Naukowcy mają nadzieję ustalić, czy ich obserwacje są anomalią, czy też układy wielokrotne powstają w wyniku podobnych procesów. Dzięki pomyślnej obserwacji i modelowaniu wczesnych etapów powstawania gwiazd wielokrotnych prace tego typu otwierają nowe możliwości badań nad powstawaniem gwiazd i planet.